23948sdkhjf

Marine-Harvest-rederi sikter høyt

Marine Harvests rederisatsing, Dess Aquaculture Shipping, skal konkurrere internt i konsernet - og hos andre oppdrettsselskaper.
Nylig var konsernsjef Alf-Helge Aarskog invitert hos Shippingklubben i Ålesund for å fortelle om Marine Harvests satsing på eget rederi.

– Det kommer til å gå inn og konkurrere om alt, sa han ifølge Nett.no.

Ville starte sitt eget rederi
Verdens største lakseoppdrettsselskap vakte oppsikt da det i desember 2015 ble kjent at det ville bygge opp et eget rederi. Hensikten er å stå selv for deler av brønnbåtvirksomheten konsernet inntil da hadde leid hos andre.

Opprinnelig var planen at Marine Harvest skulle eie og drive rederi i egen regi, men den strategien ble forlatt da han innså at han ikke skjønte seg på shipping, sa Aarskog.

I stedet ble joint-venture-selskapet Dess Aquaculture Shipping etablert – et 50/50 partnerskap med offshorerederiet Deep Sea Supply som nå er en del av Solstad Farstad. Også disse to selskapene har John Fredriksen som storeier.

Vil kontrollere verdikjeden
Kostnadskutt er ett av motivene for å etablere et konkurrerende rederi til de etablerte brønnbåtrederiene, ifølge Aarskog.

Mens konkurrentene bygger brønnbåter til rundt 300 millioner kroner, har Dess Aquacultur Shipping fire brønnbåter under bygging til i overkant av 200 millioner kroner hver, skriver nettstedet videre.

Fem bygges i utlandet, én i Norge
Mens de fire brønnbåtene bygges i utlandet, er skip nummer fem i flåten under bygging på Kleven-konsernets Myklebust Verft . Det er en slaktebåt til rundt 200 millioner kroner.

Ifølge nettstedet iLaks kommer den første båten i slutten av året, levert av Arctiv Shipping. Så følger en bløggebåt på vårparten 2018. På sommeren i år ble dessuten to nye brønnbåter bestilt - hos Sefine Shipyard i Tyrkia. Samtlige båter har befraktningsavtale.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095