23948sdkhjf

Ber regjeringen snu

Hele 15 organisasjoner gjør front mot regjeringens forslag om å droppe fritaket for karbondioksid-avgift for bruk av naturgass.
I forbindelse med forslaget til nytt statsbudsjett i oktober ble det kjent at Regjeringen foreslår å fjerne fritaket for CO2-avgift for bruk av naturgass og LPG i innenriks skipsfart og for offshorefartøy.

Det gikk ikke lang tid før både industrien, rederier, miljøvern- og arbeidstakerorganisasjoner protesterte. Denne uken sendte de et felles brev til de parlamentariske lederne på Stortinget, samt medlemmene i både Finanskomité, Energi- og miljøkomité, Næringskomité, Transport- og kommunikasjonskomité.

Uventet forslag om kutt
De viser til at Stortinget og regjeringen over flere år har oppfordret maritim industri til å legge om til energikilder med lavere utslipp av klimagasser og helse- og miljøskadelige stoffer og er oppgitt over regjeringens plutselige snuoperasjon.

Organisasjonene understreker at flytende naturgass (LNG) gir 20-30 prosent lavere CO2-utslipp, at den reduserer utslipp av NOx med 90 prosent og fjerner utslipp av svovel og partikler.

Verdensledende på LNG
I kombinasjon med batterier, biogass og hydrogen kan CO2-utslippene reduseres ytterligere, mener de og viser til hva som allerede er blitt oppnådd i Norge:

Fritaket for CO2-avgift og NOx-fondet har bidratt til at Norge i dag er verdensledende på bruk av LNG og LNG-hybrider i skipsfarten. 57 av 116 LNG-drevne skip i verden går i norske farvann. Omlegging til LNG og LNG-hybrid har bidratt til å redusere utslippene av klimagasser med nærmere 103.000 tonn CO2, tilsvarende utslipp fra 90.000 biler.

Organisasjonene viser videre til regjeringens havstrategi og Nasjonal transportplan hvor økt bruk av LNG ble trukket fram som et av Norges bidrag til miljøvennlig skipsfart internasjonalt.

Ikke lenger konkurransedyktig

Forslaget om å avgiftsbelegge LNG og LPG i maritim sektor vil ramme rederier og verft som har fulgt politiske signaler og satset på miljøvennlig energi, poengterer de 15 og legger fram et interessant regnestykke:

For et skip som bruker 3.000 tonn LNG i løpet av et år, vil merkostnaden ved å fjerne avgiftsfritaket bli 3,8 millioner kroner hvert år.

«Det vil gjøre at LNG ikke lenger vurderes som konkurransedyktig overfor konvensjonelt drivstoff», heter det i brevet. Med andre ord: Norge vil tape konkurransekraft på miljøvennlig skipsfart.

Derfor må regjeringen snu og legge kuttforslaget i skuffen, mener brevsenderne.

Les brevet fra organisasjonene.




Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078