23948sdkhjf

Har lært av tidligere feil

Arne Sigve Nylund, Statoils toppsjef for norsk sokkel, ser fram til 25 nye produksjonsår på norsk sokkel og tror at bransjen har lært av tidligere feil.
Han tok et kort historisk tilbakeblikk, men rettet også blikket langt framover da han åpnet oljemessen «Offshore Technology Days»(OTD) i Stavanger i dag, sammen med Stavangers ordfører Christine Sagen Helgø.

Blikk tilbake og langt framover
Nylund kom inn på offshoresektorens all-time-high-tider, med en oljepris på over 100 dollar fatet og et forholdsvist høyt kostnadsnivå. At det har vært gyldne tider, men også en vanskelig seilas og tøffe år med massiv motgang, nedskalering og oppsigelser.

Han dvelte litt ved nedgangsperioden som fortsatt sitter i og kom med en liten advarsel til oljenæringen, samtidig som han understreket at både oljebransjen og leverandørindustrien faktisk har tatt situasjonen innover seg.

Må jakte på mulighetene
- Vi må ikke gjøre de samme feilene om igjen. Vi må hele tiden jakte på nye muligheter til effektivisering og våge å tenke annerledes, minnet han om da han åpnet messen.

- Nå ser vi den effekten av forbedringene vi har sørget for. Det skal være en livsstilsendring, ikke bare en «quick fix», understreket Statoil-direktøren.

Messe i vekst
At optimismen er tilbake, merker også arrangøren av messen, Offshore Media Group. Antall utstillere har økt betraktelig siden i fjor, og er nå på nesten 400. Det er ventet rundt 15.000 besøkende i Stavanger Forum i dag og i morgen.

- OTD er den viktigste møteplassen for leverandørindustrien, selve bærebjelken i norsk oljebransje. I nedgangstider er det færre kontrakter å kjempe om, så når optimismen nå er tilbake, vil alle satse og posisjonere seg for oppgangen, mener Kaspar Synnevåg, kommunikasjonssjef for OTD.

Økt interesse fra studentene
Også antall studenter som besøker messen, har økt. For noen år siden gikk ofte studentene fra oljemessen med jobbtilbud i lommen. Etter nedgangsperioden ser det nå ut som om mange kan se for seg en framtid i oljebransjen igjen.

OTD Students har i år over 700 påmeldte studenter. De opplever faktisk større interesse fra selskapene som igjen var med på å sponse studentprogrammet og stiller opp til kurs, møter og aktiviteter.

- Isolert sett er dette kanskje det aller tydeligste tegnet på at Norges viktigste næring på ny ser positivt på fremtiden, syns Synnevåg.




Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078