Regjeringen kutter i sitt forslag til nytt statsbudsjett i både vrakpantordningen, incentivordningen for godsoverføring fra land til sjø. I tillegg svekker den motivasjonen til bruk av miljøvennlig drivstoff ved å fjerne fritak for karbondioksidavgift på naturgass, mener Rederiforbundet.
Bremser næringens initiativ- Dette vil bremse de positive initiativene som næringen har tatt de siste årene. Det er viktig at Stortinget sikrer at skipsfarten kan utvikle seg i en miljø- og klimavennlig retning, mener Drønen Ringdal, forbundets næringspolitiske direktør.
Ikke bra nokRingdal trekker fram at et samlet storting ønsker å stimulere til økt bruk av klimavennlig skipsfart, gjennom å flytte gods fra land til sjø. Og at det ønsker at gamle skip erstattes med nye, mer miljøvennlige.
Statsbudsjettets prioriteringer er imidlertid ikke tilstrekkelig for å nå disse målene, poengterer Rederiforbundet.
Regjeringen vil riktignok prioritere pilot- og demonstrasjonsprosjekter i maritim og marin sektor, et senter for hav og arktiske spørsmål i Tromsø og MarKom2020 som er et omfattende samarbeid om utvikling av maritim utdanning i Norge.
Ingen støtte til Ocean Space Center- Men for havnasjonen Norge er det langt mellom ord og handling når regjeringen ikke prioriterer bevilgninger til et nytt Ocean Space Center i Trondheim. Et prosjekt som både næringslivet, forskningsmiljøet og arbeidstakersiden ønsker, sier Drønen Ringdal.
Fakta om den maritime næringenDen maritime næringen i Norge sysselsetter 110.000 mennesker og skaper årlig verdier for 175 milliarder kroner. Norge er i dag en av verdens største og mest avanserte maritime nasjoner med over 1.700 skip og rigger i internasjonal fart verden over.
