«Viking Princess» kjører nå med en kombinasjon av en batteripakke for energilagring og tre LNG-drevne Wärtsilä-motorer. Wärtsilä ble tildelt jobben med å erstatte én av de fire motorene på «Viking Princess» med batteri i mai i år. Eidesvik Offshore på Bømlo fikk overlevert det ombygde skipet for noen dager siden.
30 prosent mindre drivstoffSupplyskip kalles «arbeidshestene i offshoreindustrien». Skipenes energiforbruk svinger derfor kraftig i takt med de ulike oppgavene de utfører. Det gir et betydelig potensial for å spare drivstoff gjennom å øke effektiviteten til motorene om bord.
Wärtsiläs energilagringssystem har potensial til å redusere drivstofforbruket med opptil 30 prosent. Dessuten kan karbondioxid-utslippene reduseres med 13 til 18 prosent per år, avhengig av skipets operasjonelle krav.
Hybridløsningen gir i tillegg en mer effektiv belastning på motorene, samtidig som intervallene mellom motorvedlikehold kan utvides, skriver selskapet i en pressemelding.
Teknologien ligner på den som brukes i hybridbiler. Den forhindrer motoreffekten fra å synke og bruker kraftoverskuddet til å lade batteriene på nytt når det trengs. Fjernovervåking og operasjonelle rådgivningstjenester støtter den daglige driften av fartøyet og sikrer effektive og optimaliserte operasjoner, skriver Wärtsilä videre.
Les mer om «miljøprinsessen».