23948sdkhjf

Første bilferje med trådløs lading

MF «Folgefonn» er den første bilferjen i verden som har testet et automatisk trådløst ladesystem og automatisk fortøyning.
Det nye trådløse ladesystemet er utviklet av Wärtsilä og baserer seg på induktiv kraftoverføring. Induktiv lading (trådløs lading) bruker et elektromagnetisk felt for å overføre energi mellom to spoler. En sendespole brukes til å skape et vekslende elektromagnetisk felt, og en mottakerspole omformer det tilbake til elektrisk energi.

Ved å kombinere kompetansen til industripartnerne Wärtsilä, Cavotec, rederiet Norled, Haugaland Kraft, Apply og Fjellstrand, er prosjektet et stort gjennombrudd i utviklingen av trådløs hurtiglading til elektriske opererte fartøy, heter det i en pressemelding. Cavotec har levert den automatiserte base-enheten for ladesystemet og fortøyningssystemet, MoorMaster™.

Trådløs lading også for skip
– De siste årene har trådløs lading blitt innført for biler, busser og tog. Vi har nå gjort det mulig også for fartøyer til sjøs. Hovedfordelene for kundene er opp til 20 prosent mer utnyttelse av tilgjengelig ladetid, høy automatiseringsgrad, økt operasjonell sikkerhet og større pålitelighet, forteller Ingve Sørfonn, prosjekteier og Senior Technical Officer E&A i Wärtsilä Marine Solutions.

Han understreker betydningen av å ha fokus på operasjonell sikkerhet og forlenget ladetid. Nå skal ladesystemet testes over lengre tid - og optimaliseres.

– Vi jobber med optimalisering, å høste mest mulig energi fra nettet for å få mest mulig ladeeffekt over i den perioden fergen ligger til kai, sier Sørfonn til skipsrevyen.no.

Dårlig nett i fjordene
Det er en utfordring med nett i mange fjorder der det er lange linjer og kanskje svake nett. Da må man, som i Jekteviken, ha et energilager på land for ikke å stresse nettet.

Sørfonn kan fortelle at de har startet markedsføringen både innenlands og utenlands, og at det er flere potensielle kunder som viser interesse.

– Vi får håpe at det til neste år er installert flere plasser. Det må bære et klart mål, sier han videre.

Fakta om prosjektet
«Folgefonn» er en 85 meter lang bilferge med hybriddrift som trafikkerer sambandet Jektevik- Hodnanes-Nordhuglo i Hordaland. Fergen tar 76 biler og 300 passasjerer, og eies av rederiet Norled som driver 45 bilferger over hele Norge.

Partnere i prosjektet er Wärtsilä (prosjekteier), Cavotec, Norled, Haugaland Kraft, Fjellstrand og Apply. NCE Maritime Clean Tech har vært en viktig aktør for å bringe partnerne sammen.

Prosjektet er delvis finansiert av Innovasjon Norge.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109