Første bilferje med trådløs lading

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

MF «Folgefonn» er den første bilferjen i verden som har testet et automatisk trådløst ladesystem og automatisk fortøyning.

Det nye trådløse ladesystemet er utviklet av Wärtsilä og baserer seg på induktiv kraftoverføring. Induktiv lading (trådløs lading) bruker et elektromagnetisk felt for å overføre energi mellom to spoler. En sendespole brukes til å skape et vekslende elektromagnetisk felt, og en mottakerspole omformer det tilbake til elektrisk energi.

Ved å kombinere kompetansen til industripartnerne Wärtsilä, Cavotec, rederiet Norled, Haugaland Kraft, Apply og Fjellstrand, er prosjektet et stort gjennombrudd i utviklingen av trådløs hurtiglading til elektriske opererte fartøy, heter det i en pressemelding. Cavotec har levert den automatiserte base-enheten for ladesystemet og fortøyningssystemet, MoorMaster™.

Trådløs lading også for skip
– De siste årene har trådløs lading blitt innført for biler, busser og tog. Vi har nå gjort det mulig også for fartøyer til sjøs. Hovedfordelene for kundene er opp til 20 prosent mer utnyttelse av tilgjengelig ladetid, høy automatiseringsgrad, økt operasjonell sikkerhet og større pålitelighet, forteller Ingve Sørfonn, prosjekteier og Senior Technical Officer E&A i Wärtsilä Marine Solutions.

Han understreker betydningen av å ha fokus på operasjonell sikkerhet og forlenget ladetid. Nå skal ladesystemet testes over lengre tid - og optimaliseres.

– Vi jobber med optimalisering, å høste mest mulig energi fra nettet for å få mest mulig ladeeffekt over i den perioden fergen ligger til kai, sier Sørfonn til skipsrevyen.no.

Dårlig nett i fjordene
Det er en utfordring med nett i mange fjorder der det er lange linjer og kanskje svake nett. Da må man, som i Jekteviken, ha et energilager på land for ikke å stresse nettet.

Sørfonn kan fortelle at de har startet markedsføringen både innenlands og utenlands, og at det er flere potensielle kunder som viser interesse.

– Vi får håpe at det til neste år er installert flere plasser. Det må bære et klart mål, sier han videre.

Fakta om prosjektet
«Folgefonn» er en 85 meter lang bilferge med hybriddrift som trafikkerer sambandet Jektevik- Hodnanes-Nordhuglo i Hordaland. Fergen tar 76 biler og 300 passasjerer, og eies av rederiet Norled som driver 45 bilferger over hele Norge.

Partnere i prosjektet er Wärtsilä (prosjekteier), Cavotec, Norled, Haugaland Kraft, Fjellstrand og Apply. NCE Maritime Clean Tech har vært en viktig aktør for å bringe partnerne sammen.

Prosjektet er delvis finansiert av Innovasjon Norge.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt om Nidelv bru

Nær konkurs endret til milliardoverskudd

Rutebuss med solpanel sparer mye CO2

Tesla legger ned flere solcelleanlegg

Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigant-avlysning, avlyses også konkurransen for bro mellom Eidsvoll nord og Langset.

Får 13,5 mill til etablering av forskningsanlegg

Nyhetsbrev

Skifter ut 2 500 trafikkskilt

Støttar etablering av batterifabrikk

100 millioner til fremtidens klimanøytrale industri

Trikkegater rustes opp for en milliard kroner

Verdens første selv-seilende skip - i Telemark

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Steinsvik leverer første betongflåte

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

To vil ha stål-jobb på Sotra­sambandet

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

1

Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

Lager 117 megawatt solkraft

- Grønt skifte vil kreve stor tilgang på metaller

Ukens vits: Helgearbeid

Støtter stor satsing på fossilfritt stål

Bygger stort visningssenter for havbruk

Gir bore- og brønnservicekontrakter verdt 30 milliarder

1

Skal levere landstrøm-anlegg til Lingalaks

Kjøper felt for 16 milliarder

– Norsk plugg kan spare industrien for milliarder

Vindkraft til petro i nord er for dyrt – ennå

Unge lager avansert bålpanne

Sender gullforgylte deler til Mars

Nytt om navn: Per Ivar Lund kommersiell sjef i Steinsvik

Reflex Shipping får nye eiere på laget

Stadig flere solceller på norske hustak

Norge klager USAs stål- og aluminiumstoll inn for WTO

Huser 100 kilometer med sjøkablar

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sjølund er i topp når det gjelder valsning - spesielt større profiler

[VIDEO] Operatørvedlikehold med Onix Worker app

Rebel™ EMP 255ic & EMP 320ic

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

RS Components fører datasikkerhetsprodukter for å hjelpe bedrifter med GDPR

Fokus på HMS i Fabtech

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Gratis energivurdering av pumpeanlegg

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

Rask forbindelse, sikker forsyning

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Mer miljøvennlig stål på gang

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

Trådløs vibrasjon og temperaturovervåking

Fleksibel løsning for automatisert produksjon av småserier

Stryvo som komplett leverandør av filtersystemer

De nye Beta-sveisehjelmene gir økt beskyttelse, komfort og brukervennlighet

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

RobotNorge sikrer kontinuerlig drift

FRAM-brakett for slep

Sikkerhet handler om at vi kan gå hjem og fortsette våre normale liv

Megger DET2/3 er en avansert Jordplate tester.

Send til en kollega

0.334