Første bilferje med trådløs lading

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

MF «Folgefonn» er den første bilferjen i verden som har testet et automatisk trådløst ladesystem og automatisk fortøyning.

Det nye trådløse ladesystemet er utviklet av Wärtsilä og baserer seg på induktiv kraftoverføring. Induktiv lading (trådløs lading) bruker et elektromagnetisk felt for å overføre energi mellom to spoler. En sendespole brukes til å skape et vekslende elektromagnetisk felt, og en mottakerspole omformer det tilbake til elektrisk energi.

Ved å kombinere kompetansen til industripartnerne Wärtsilä, Cavotec, rederiet Norled, Haugaland Kraft, Apply og Fjellstrand, er prosjektet et stort gjennombrudd i utviklingen av trådløs hurtiglading til elektriske opererte fartøy, heter det i en pressemelding. Cavotec har levert den automatiserte base-enheten for ladesystemet og fortøyningssystemet, MoorMaster™.

Trådløs lading også for skip
– De siste årene har trådløs lading blitt innført for biler, busser og tog. Vi har nå gjort det mulig også for fartøyer til sjøs. Hovedfordelene for kundene er opp til 20 prosent mer utnyttelse av tilgjengelig ladetid, høy automatiseringsgrad, økt operasjonell sikkerhet og større pålitelighet, forteller Ingve Sørfonn, prosjekteier og Senior Technical Officer E&A i Wärtsilä Marine Solutions.

Han understreker betydningen av å ha fokus på operasjonell sikkerhet og forlenget ladetid. Nå skal ladesystemet testes over lengre tid - og optimaliseres.

– Vi jobber med optimalisering, å høste mest mulig energi fra nettet for å få mest mulig ladeeffekt over i den perioden fergen ligger til kai, sier Sørfonn til skipsrevyen.no.

Dårlig nett i fjordene
Det er en utfordring med nett i mange fjorder der det er lange linjer og kanskje svake nett. Da må man, som i Jekteviken, ha et energilager på land for ikke å stresse nettet.

Sørfonn kan fortelle at de har startet markedsføringen både innenlands og utenlands, og at det er flere potensielle kunder som viser interesse.

– Vi får håpe at det til neste år er installert flere plasser. Det må bære et klart mål, sier han videre.

Fakta om prosjektet
«Folgefonn» er en 85 meter lang bilferge med hybriddrift som trafikkerer sambandet Jektevik- Hodnanes-Nordhuglo i Hordaland. Fergen tar 76 biler og 300 passasjerer, og eies av rederiet Norled som driver 45 bilferger over hele Norge.

Partnere i prosjektet er Wärtsilä (prosjekteier), Cavotec, Norled, Haugaland Kraft, Fjellstrand og Apply. NCE Maritime Clean Tech har vært en viktig aktør for å bringe partnerne sammen.

Prosjektet er delvis finansiert av Innovasjon Norge.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Positive signaler fra industrien

MHWirth vant Canada-kontrakt

Inngår kontrakter før stortings-ja

2

Milliard-kontrakt til Aker Solutions

SubseaPartner ser til utlandet

SubseaPartner i Haugesund vil gå internasjonalt med sin toppmoderne LDC-båt og «erobre» det asiatiske markedet.

Gründer konkurrerer med Statoil

Stordalen-millioner til oppdrettsgründere

IKM Mekaniske og Halvorsen slås sammen

LetSea leverer knalltall

Vision of the Fjords til topps

Fraråder bruk av stål fra Kobe

1

Fikk milliardkontrakt i Iran

Verdens første flytende vindpark åpnet

Har lært av tidligere feil

Leverandørindustrien har greid å snu seg

Statoil skjønte tidlig at en oljepris på 100 dollar fatet ikke var bærekraftig og var forberedt på tøffe tak. Tak som traff leverandørindustrien spesielt hardt.

Utstyrskontrakt til Pon Power

Konkurrerer om tekno-pris

Ingen skattelette for olje og gass

Asiatiske verft 75 prosent dyrere

Spår oljeopptur i 2018

Tiden for nedbemanning er over. Nå skal det igjen ansettes og bygges på norsk sokkel, viser bransjens ferske, årlige undersøkelse.

Ny pris til «Vision of the Fjords»

Samarbeid om ny boreteknologi

Taper stort på skattekutt

Investerer i gigantisk settefiskanlegg

Utstyrskontrakt for Brunvoll

Ingen støtte til A-krimsentre

Havbruksavfall blir ettertraktet vare

Petrotilsynet kritisk til arbeidsforhold

Haikjeft skal sikre servicebåter

NTS Shipping AS kjøper MS Nordkinn

Ukas vits: Et bra slagord?

Vaksinerer 20.000 smolt i timen

Oljearbeidere kan ha fått for lite utbetalt

Nå starter snuoperasjonen

Åpner hybrid-lab for alle

Pro Analysis på vei opp igjen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Smarte bygg: Hva skjer når vi digitaliserer alt?

Intermec har investert i en ny dreiebenk fra Mori Seiki

KTR legger thrusterbremser til sitt program

Norwegian Tools gjør håndgrading enkelt!

RS Components lanserer nyskapende testere fra Fluke for elektroingeniører til bruk på trange steder

Ett selskap for Norge, Sverige og Danmark

Otto Olsen AS deltar på OTD

Høstsalg hos Astrup

Beijer Electronics introduserer "custom branded" fronter for X2 HMI paneler

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

kNm Hydraulikk together with Atlas Copco at OTD 2017

Intermec på OTD 2017

Unik CNC-maskin på OTD2017

OMS 400-1000 fra IKM Hydraulic Services

Boltetrekking er mer enn bare produktet

SP TOOLS viser frem sin nye hjemmeside

Hydra Pipe fikk merke tøffe tider

En ny generasjon Arduino-kompatible mini-PLS-er er nå tilgjengelig fra RS Components

SP Tools deltar på OTD 2017

Ny sveisebord brosjyre med priser og nyheter

Åpent teknisk hydraulikkurs med HYDAC har fortsatt noen ledige plasser

NTT AS stiller ut på OTD 2017

Ultrafilter Skandinavien har sendt ut en ny katalog!

Armatec på Euro Expo i Ålesund

Leica Absolute Tracker AT960 Scanner Bundle

Send til en kollega

0.177