23948sdkhjf

En båt med innovasjonshøyde

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

En selvstyrende, elektrisk båt skal frakte passasjerene til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.

Atle Ellefsen er senior sjefsingeniør i DNV GL. For to år siden fikk han oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøya.

Miljøvennlig båt
Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.

– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.

Båten han har designet, har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.

Fra taretråler til museumsbåt
Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.

– Vi har tenkt høyt, sammen med flinke utviklingsmiljøer, om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.

Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.

– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, understreker Sandmo.

Båtbygging på anbud
Byggingen av båten er nå på anbud, og frist for prekvalifisering er fredag denne uken. Kode-direktøren tror Lysøen-fergen er spesielt egnet som testfartøy.

Les også: Skal bygge 20 meter lang båt

– Her er det sesongbasert fritidstrafikk, og muligheter for å teste ut for eksempel dette med autonom drift, fremhever han overfor Sysla.

Til å begynne med skal båten legges til og fra kai manuelt, mens overfarten skjer med autopilot. Men etter hvert er planen at alt skal skje helt autonomt. Før det kan skje, må nye kaier på plass.

Les også: Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Utenom sesong skal båten kunne brukes til for eksempel havneturisme.

Statlig støtte
Konseptutviklingen har Kode fått i gave av DNV GL. I tillegg har museet fått 15 millioner i statlig støtte til byggingen av båten.

– Vi har en liten jobb å gjøre på restfinansiering, men jeg håper vi kan komme i gang med byggingen relativt snart, sier Kode-direktøren.

Målet er å få inngått byggekontrakt innen utgangen av året.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nyhetsbrev

India svarer på Trumps stål-toll

En brønn - to funn i Norskehavet

Notvaske-firma gikk konk

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Norsk skip står i brann

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.218