23948sdkhjf

En båt med innovasjonshøyde

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

En selvstyrende, elektrisk båt skal frakte passasjerene til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.

Atle Ellefsen er senior sjefsingeniør i DNV GL. For to år siden fikk han oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøya.

Miljøvennlig båt
Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.

– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.

Båten han har designet, har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.

Fra taretråler til museumsbåt
Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.

– Vi har tenkt høyt, sammen med flinke utviklingsmiljøer, om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.

Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.

– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, understreker Sandmo.

Båtbygging på anbud
Byggingen av båten er nå på anbud, og frist for prekvalifisering er fredag denne uken. Kode-direktøren tror Lysøen-fergen er spesielt egnet som testfartøy.

Les også: Skal bygge 20 meter lang båt

– Her er det sesongbasert fritidstrafikk, og muligheter for å teste ut for eksempel dette med autonom drift, fremhever han overfor Sysla.

Til å begynne med skal båten legges til og fra kai manuelt, mens overfarten skjer med autopilot. Men etter hvert er planen at alt skal skje helt autonomt. Før det kan skje, må nye kaier på plass.

Les også: Maritime Partner fikk napp - igjen

Utenom sesong skal båten kunne brukes til for eksempel havneturisme.

Statlig støtte
Konseptutviklingen har Kode fått i gave av DNV GL. I tillegg har museet fått 15 millioner i statlig støtte til byggingen av båten.

– Vi har en liten jobb å gjøre på restfinansiering, men jeg håper vi kan komme i gang med byggingen relativt snart, sier Kode-direktøren.

Målet er å få inngått byggekontrakt innen utgangen av året.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Glenn fikk drømmejobben offshore

Nyhetsbrev

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Satser på Fjord Hybrid

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

1

Fikk kran-oppdrag

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ukens vits: En whiskey-hest

Styrker servicen i nord

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.172