23948sdkhjf

Westcon Power & Automation leverer kraftsystem til helelektrisk passasjerskip

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

«Future of the Fjords» skal bygges av Brødrene Aa, og blir verdens første helelektriske passasjerkatamaran bygget i karbon.

I forbindelse med Nor-Shipping annonserte rederiet The Fjords byggingen av den helelektriske passasjerkatamaranen «Future of the Fjords». Samtidig ble det kjent at Westcon Power & Automation skal levere kraft- og styringssystem til båten, melder Westcon Power & Automation.

- Det er en økende interesse for elektrifisering av ferger og mindre fartøy, og vi har gjennom flere år posisjonert oss for dette markedet. Derfor er vi utrolig stolte over å kunne bidra med våre løsninger og kompetanse i et fartøy, som med sitt futuristiske design og grensesprengende teknologi, for noen vil være en vel så stor turistattraksjon som den storslåtte naturen, sier Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.

Ledelsen i Westcon Power & Automation var tilstede sammen med representanter fra blant annet Regjeringen, Rederiforbundet, Bellona og Brødrene Aa, da rederiet The Fjords presenterte nybygget om bord på «Vision of the Fjords» på Aker Brygge i Oslo.

Helelektrisk kraft- og styringssystem
Hybridskipet «Vision of the Fjords» ble kåret til årets skip i 2016 av bransjemagasinet Skipsrevyen. Søsterskipet «Future of the Fjords» får tilsvarende design, inspirert av Trollstigen som snor seg i sikksakk opp fjellsiden i Årdal, men med et helelektrisk kraft- og styringssystem. To 450 kW elektromotorer skal driftes av styringssystemet eSEAMatic BLUE, som er utviklet av Westcon Power & Automation.

- Westcon Power & Automation leverer en løsning med lav vekt, og som med et lavt antall komponenter utgjør et enkelt system. Dette, sammen med pris, var avgjørende for vårt valg og vi ser frem til å fortsette det konstruktive samarbeidet om utviklingen av morgendagens passasjerfartøy, sier Anstein Aa, teknisk sjef i Brødrene Aa.

Verdens første

«Future of the Fjords» vil være verdens første helelektriske passasjerkatamaran bygget i karbon. Den 40 meter lange båten skal frakte opp mot 400 turister i fjorden mellom Flåm og Gudvangen, som står på Unescos verdensarvliste.

Les også: Verft fikk pris for god integrering

- I løpet av kaioppholdet på drøyt 20 minutter vil avanserte ladestasjoner lade batteriene med om lag 800 kWh energi, noe som tilsvarer batterikapasiteten til åtte Tesla-biler. Mange turister vil nok fascineres av at kraft fra de flotte fossefallene langs ruten er med på å genere elektrisiteten som driver båten nærmest lydløst gjennom fjorden, sier Frode Skaar.

Fremover ser Westcon Power & Automation et stort potensiale for bruk av elektrisk kraft- og styringssystemer til å drive skip og ferger.

Les også: Rasskader for 50 millioner

- Stortinget har ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger. Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og både teknologien og kompetansen finnes tilgjengelig. Stadig flere fergerederier ser at dette gir reduserte klimautslipp og svært lave driftskostnader, og vi har derfor stor tro på dette markedet fremover, sier Skaar.


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Hukkelberg med nye båtmodeller

Ønsker å selge livsverket sitt

Vi tar sommerferie!

Kleven er konkurs

Dramatisk redningsaksjon da sjark sank

Nyhetsbrev

Norsk tankskip ble kapret

Forsvarsmateriell valgte Kongsberg for leveranse av nytt NATO Bånd IV taktisk radiolinje system

Tankskip grunnstøtte

Måtte evakuere på grunn giftig røyk

Kobberprisen stiger, noe svekket krone midlertidig?

Dansk jernstøperi må si opp 120 ansatte

- Nå er det blodig alvor!

Nå kan bedrifter og organisasjoner få støtte for å ta permitterte tilbake i jobb

Avjørende dag for Kleven

Planlegger verdensledende hydrogenanlegg i Storbritannia

Skuffet etter møte med Kleven-eier

- Send meg et brev

Kongsberg tildelt leveransekontrakter verdt 800 millioner kroner

Kværner-kontrakt for resirkulering av plattformer

Gir leverandører med gode arbeidsforhold konkurransefortrinn

Tråler-styrmann siktet for promille

- Vi trenger hjelp!

Regjeringen satser over 80 millioner på utslippsreduserende petroleumsteknologi

Aker Solutions forlenger storkontrakt

Moss–Horten-fergene blir elektriske

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Se alle Bedriftenes egne nyheter

EC.PP bunnintegrert banemålesystem.

Kampanje måleutstyr fra Helios, sommer og høst 2020

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

More than five decades of experience with motion plastics®

RS lanserer termokameraer med enkel pek-og-klikk-funksjon

Sekskantskrue 933

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Bearing technology from ASI Automatikk.

Calling all the unsung production heroes!

LVD Phoenix fiberlaser til Nyborg AS

Alf I. Larsen AS outlet

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Iglidur A250 fra ASI Automatikk

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Skjærende verktøy

Ydra AS har inngått avtale med Grieg Seafood

Process Engineering Norge ønsker deg en god sommer

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Komplett pumpestasjon inkludert rensing av sjøvann

Økt kapasitetskrav for stansede deler på Swegon

LVD EasyForm til Stranda Stålindustri

Nye produkter fra ASI Automatikk

Reliability and High Connectivity!

Sohome signerer rammeavtale

Send til en kollega

0.158