23948sdkhjf

Avvikling av trålernes plikter

– Pliktene er et utdatert næringspolitisk virkemiddel. For å styrke konkurransekraften og omstillingsevnen til næringen, er det nødvendig med rammevilkår som legger til rette for fleksibilitet og innovasjon. Regjeringen foreslår derfor å avvikle pliktsystemet, sier fiskeriminister Per Sandberg.
Regjeringen la fredag fram pliktmeldingen. Der foreslår regjeringen å avvikle pliktsystemet for torsketrålere mot en forholdsmessig omfordeling av ressurser.

– Avviklingen har verdi for næringen som blir fratatt sine plikter. Regjeringen mener derfor at en avvikling må skje mot en kompensasjon, sier fiskeriministeren.

Dette er tiltakene regjeringen fremmer i meldingen:
- Oppheve tilbudsplikten i sin helhet mot at det innbetales 100 mill. kroner fra næringen.
- Fjerne bearbeidingsplikten.
- Avvikle aktivitetsplikten og forskriftsfeste en avkortning på 20 prosent av relevante torskekvoter.
- Anvende innbetalt pengebeløp til omstillingstiltak for kommuner.
- Anvende frigjort kvantum til kystflåtens lukkede grupper under 15 meter i Nordland, Troms og Finnmark.

– Jeg mener regjeringens forslag er tiltak som i mye større grad vil komme kystsamfunnene til gode. Penger kan brukes til omstillingstiltak, og at kystfiskere får mer kvote vil gjøre at det kommer råstoff til flere steder, sier Sandberg.

Motstanden lar ikke vente på seg: Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen. Dette fører igjen til økte kostnader og mindre lyst til å investere, heter det i en pressemelding fra Fiskebåt.

Trålflåten, og den øvrige havfiskeflåten, er forutsetningen for en norsk fiskeindustri og økt norsk verdiskapning, heter det videre i pressemeldingen. En reduksjon i Havfisks, og havfiskeflåtens, andel av totalfangsten vil svekke verdiskapningen, redusere norsk bearbeidingsgrad og fiskerinæringens konkurransekraft.

– Det er også totalt uakseptabelt at trålflåtens historiske andeler av norske totalkvoter reduseres utover den kvotefordeling som næringen og politikerne er blitt enig om, og som har ligget fast i flere tiår, sier Audun Maråk, administrerende direktør i Fiskebåt.

Historieløst
Oppbygging av en industrieid trålflåte i nord skjedde på bekostning av fiskeflåten langs hele kysten, spesielt rammet det den eksisterende torsketrålflåten.

– Derfor er det historieløst og uakseptabelt å foreslå en regionalisering av nasjonale fiskeressurser til flåten under 15 meter i de nordligste fylkene, sier Maråk.

Enigheten om kvotefordelingen er grunnmuren for suksesshistorien i norsk fiskeri, der overkapasitet og ulønnsomhet, er erstattet med lønnsomhet og optimisme, og et fiskeri med store reduksjoner i miljøavtrykket pr kilo fanget fisk.

– Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen, og dermed kostnaden og investeringsviljen i næringen, sier Maråk.

Fiskebåt har anbefalt at leveringspliktene bør avvikles gjennom en økonomisk kompensasjon, mens aktivitetsplikten bør bestå i en modernisert form. Likeså at myndigheter og berørte rederi burde bli enige om en løsning som var akseptabel for alle parter. En politisk påtvungen og urimelig løsning er ikke akseptabel for hverken berørte rederi eller norsk fiskerinæring.

Videre drøftinger
Det er ønskelig å finne en god løsning på mordernisering av pliktsystemet for alle berørte parter. Fiskebåt legger til grunn at regjeringens forslag er gjenstand for drøftelser mellom Storting, regjering, berørte rederi og næringen forøvrig.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079