23948sdkhjf

Avvikling av trålernes plikter

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

– Pliktene er et utdatert næringspolitisk virkemiddel. For å styrke konkurransekraften og omstillingsevnen til næringen, er det nødvendig med rammevilkår som legger til rette for fleksibilitet og innovasjon. Regjeringen foreslår derfor å avvikle pliktsystemet, sier fiskeriminister Per Sandberg.

Regjeringen la fredag fram pliktmeldingen. Der foreslår regjeringen å avvikle pliktsystemet for torsketrålere mot en forholdsmessig omfordeling av ressurser.

– Avviklingen har verdi for næringen som blir fratatt sine plikter. Regjeringen mener derfor at en avvikling må skje mot en kompensasjon, sier fiskeriministeren.

Dette er tiltakene regjeringen fremmer i meldingen:
- Oppheve tilbudsplikten i sin helhet mot at det innbetales 100 mill. kroner fra næringen.
- Fjerne bearbeidingsplikten.
- Avvikle aktivitetsplikten og forskriftsfeste en avkortning på 20 prosent av relevante torskekvoter.
- Anvende innbetalt pengebeløp til omstillingstiltak for kommuner.
- Anvende frigjort kvantum til kystflåtens lukkede grupper under 15 meter i Nordland, Troms og Finnmark.

– Jeg mener regjeringens forslag er tiltak som i mye større grad vil komme kystsamfunnene til gode. Penger kan brukes til omstillingstiltak, og at kystfiskere får mer kvote vil gjøre at det kommer råstoff til flere steder, sier Sandberg.

Motstanden lar ikke vente på seg: Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen. Dette fører igjen til økte kostnader og mindre lyst til å investere, heter det i en pressemelding fra Fiskebåt.

Trålflåten, og den øvrige havfiskeflåten, er forutsetningen for en norsk fiskeindustri og økt norsk verdiskapning, heter det videre i pressemeldingen. En reduksjon i Havfisks, og havfiskeflåtens, andel av totalfangsten vil svekke verdiskapningen, redusere norsk bearbeidingsgrad og fiskerinæringens konkurransekraft.

Les også: Tråler får norsk kjølesystem

– Det er også totalt uakseptabelt at trålflåtens historiske andeler av norske totalkvoter reduseres utover den kvotefordeling som næringen og politikerne er blitt enig om, og som har ligget fast i flere tiår, sier Audun Maråk, administrerende direktør i Fiskebåt.

Historieløst
Oppbygging av en industrieid trålflåte i nord skjedde på bekostning av fiskeflåten langs hele kysten, spesielt rammet det den eksisterende torsketrålflåten.

– Derfor er det historieløst og uakseptabelt å foreslå en regionalisering av nasjonale fiskeressurser til flåten under 15 meter i de nordligste fylkene, sier Maråk.

Enigheten om kvotefordelingen er grunnmuren for suksesshistorien i norsk fiskeri, der overkapasitet og ulønnsomhet, er erstattet med lønnsomhet og optimisme, og et fiskeri med store reduksjoner i miljøavtrykket pr kilo fanget fisk.

– Forslaget fra regjeringen er et stort tilbakeskritt, og vil øke usikkerheten i næringen, og dermed kostnaden og investeringsviljen i næringen, sier Maråk.

Fiskebåt har anbefalt at leveringspliktene bør avvikles gjennom en økonomisk kompensasjon, mens aktivitetsplikten bør bestå i en modernisert form. Likeså at myndigheter og berørte rederi burde bli enige om en løsning som var akseptabel for alle parter. En politisk påtvungen og urimelig løsning er ikke akseptabel for hverken berørte rederi eller norsk fiskerinæring.

Videre drøftinger
Det er ønskelig å finne en god løsning på mordernisering av pliktsystemet for alle berørte parter. Fiskebåt legger til grunn at regjeringens forslag er gjenstand for drøftelser mellom Storting, regjering, berørte rederi og næringen forøvrig.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Milepæl for Lindlbas neste ekspedisjonscruiseskip

TESS delte ut 1,5 millioner til gode lokale formål

Tungt for Kongsberg Autmotive-ansatte

Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

Bertel O. Steen forlenger samarbeidet med Revolve NTNU

Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

Nyhetsbrev

Nytt kabelleggingsskip tar form

En betongbenk blir verdenssensasjon

38 har allerede sluttet hos Benteler

Hybrid-levering for Wärtsilä

Optimisme på OTD

Egen stortingsmelding for maritim næring

Hydrogen kan være svaret på null-utslipp

50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

Blir liggende til neste sommer

Barneavdeling fikk penger fra verkstedklubben

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Boa sikret seg kontrakt

Varsler permitteringer i Årdal

Fall i oljeproduksjonen

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

Harrier-eiere får millionbot

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Bergsli-Hantek på messe i Bodø!

Nytt verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

-RM-skjær inngår nå i CoroCut® QD-programmet

Original Char-Lynn motor

Kom på demo! STARUX EziMill - Halvstyrt fres m/smart touch

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Bodø 23-24 oktober

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. o...

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Send til en kollega

0.163