23948sdkhjf

Nordiske Medier kjøper svensk konkurrent

Morselskapet til Metal Supply har kjøpt 23 nye medier.
En av Sveriges ledende medievirksomheter innen fagmedier, Mentor Communication AB, blir en del av Nordiske Medier-konsernet.

Mentor Communication står bak 23 fagmedier, omsetter årlig for cirka 110 millioner norske kroner med en inntjening på 5,5 millioner norske kroner.

Med oppkjøpet styrker Nordiske Medier sin posisjon i Sverige, hvor man siden 2008 har drevet online fagmedier.

- Vi ser frem til at Mentor blir en del av konsernet. Mentor er veldig sterke innen trykte fagmedier samt event-området der de har de ledende medier innenfor en rekke fagområder. Det kan vi i fellesskap bygge videre på samtidig som vi kan styrke Mentors online-tilstedeværelse, sier administrerende direktør i Nordiske Medier, Morten Petersen.

Morten Petersen, konsern-forretningsdirektør i Nordjyske Medier Claus H. Andersen og stifteren av Mentor Communication, Mikael Heinig vil fremover utgjøre styret i Mentor Communication.

Føler seg trygg
Selv om Mentor Communication nå får nye eiere, så fortsetter virksomheten med samme navn – Det samme er tilfellet for de 23 fagmediene.
Stifteren av Mentor Communication Mikael Heinig blir medlem av styret, mens tidligere CFO David Hindfeldt utnevnes til ny direktør.

- Mentor har i en lengre periode vært til salg, og jeg føler meg trygg ved å overlate det fremtidige eierskapet til Nordiske Medier og virksomhetens morselskap Nordjyske Medier, sier Mikael Heinig og tilføyer:

- Det tegner seg en spennende fremtid for Mentor med tilførselen av Nordiske Mediers online kompetanser samtidig som kapitalgrunnlaget under Mentor styrkes, avslutter Mikael Heinig, som sammen med Egmont etablerte Mentor Communication for 32 år siden.

Del av strategi
Oppkjøpet er et viktig steg i Nordjyske Medier-konsernets overordnede strategi.

- Mentor er en sentral del av Nordjyske Mediers strategi på B2B-området hvor vi har en ambisjon om å bli en stor aktør på det nordiske B2B-marked med etablering eller oppkjøp av vertikale medier. Vi ser kjøpet av Mentor som en milepæl for Nordiske Medier, som hermed får en god posisjon på det svenske mediemarkedet, sier Claus H. Andersen, Nordjyske Medier.

Partene ønsker ikke å opplyse kjøpesummen.

Nordiske Medier utgjør B2B-området i Nordjyske Medier-konsernet.

Efter sammenslåingen med Mentor sysselsetter Nordiske Medier cirka 100 medarbeidere i Sverige, cirka 100 medarbeidere i Danmark og inntil videre fem medarbeidere i Norge. Nordiske Medier omsetter årlig for over 200 millioner kroner.

Samlet driver og eier Nordiske Medier-konsernet nå 50 online medier og 30 trykte medier som sendes ut til henholdsvis 450.000 nyhetsbrevs-mottakere og et tilsvarende antall lesere av de trykte mediene.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.147