23948sdkhjf

Fiskarstrand skal bygge verdens første hydrogenferge

Fiskerstrand Verft er en av fem som deler på 70 millioner kroner fra Forskningsrådet for utvikling og design av en ferge basert på hydrogen og brenselceller.
Fiskerstrand Holding fikk fredag tildelt FoU-støtte for utvikling og design av en ferge basert på hydrogen og brenselceller gjennom PILOT-E ordningen til uttesting og pilotering av en aktuell ferge, opplyser verftet i en melding.

- Gjennom prosjekt som dette der vi tar i bruk hydrogen befester vi vår internasjonale rolle i maritime sektor for å oppnå nullutslipp, skriver Fiskarstrand.

PILOT-E er etablert av Forskningsrådet, Enova og Innovasjon Norge og målet med ordningen er at nyutviklede produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal kunne bli utviklet, testet, pilotert og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt.

- På denne måten kan vi bidra til å møte våre internasjonale forpliktelser angående utslipp (ref. Kyoto og Paris avtalene). Vi har i den forbindelse sett på muligheten til å benytte hydrogen og brenselceller til fremdrift av skip der utslipp fra et slikt system er vann, heter det i meldingen fra Fiskarstrand.

Drift
Gjennom prosjektet, som har fått tittelen HYBRIDskip, skal det utvikles en løsning hvor hoved-driften til fergen baseres på hydrogen/brenselcelle. For å få en energieffektiv drift vil det også bli brukt batteri slik at en får en hybrid løsning basert på hydrogen/brenselcelle og batteri. Gjennom dette vil en oppnå en nullutslippsløsning hvor en faktisk kan drikke "eksosen", - dvs. vann.

Hydrogen og brenselcelle
Hydrogen kan prinsipielt framstilles på ulike måter og mest aktuelt for HYBRIDskip er hydrogen framstilt med spalting av vann (elektrolyse) eller ved bruk av membranteknologi hvor hydrogen tas ut av syntesegass og man sitter igjen med CO2. Det første tilfellet framstiller hydrogen uten utslipp forutsatt at det blir brukt fornybare energikilder, mens for det siste tilfellet må man ta vare på CO2 for videre lagring.

Forenklet sagt vil en brenselcelle på et skip fungere slik at man ved å tilføre hydrogen (H2) fra en tank om bord og oksygen (O2) fra lufta får dannet elektrisk strøm og vann (H2O).

Partnere i HYBRIDskip
Fiskerstrand Holding, prosjekteier, overordnet prosjekt ansvar
Fiskerstrand Verft – teknisk detaljering og ombygging
Multi Maritime – design- og konstruksjonsarbeid
Stiftelsen SINTEF – hybridmodell, marin bruk av hydrogen og brenselcelle-teknologi
NEL – Fylling/bunkring, samt teknologisk og økonomisk analyse inkl. hydrogen-sikkerhet
Hexagon Raufoss – hydrogenlagring og transport
DNV GL – sikkerhet, risiko og sertifiserings og godkjenningsprosesser (klassifisering)
Sjøfartsdirektoratet – dialogpartner i maritim godkjenningsprosess
DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) – dialogpartner i godkjenningsprosess ang. landanlegg
Møre & Romsdal Fylkeskommune – stille passende samband til rådighet for pilotering
Fiskerstrand Verft bygger nå blant annet to hybrid miljøferger basert på biodiesel og batteri. Fergene er designet av Multi Maritime og blir de to første biodiesel-fergene i Norge. Verftet har tidligere levert rene LNG-gass-drevne skip, bygget om en gassferge til hybrid med batteri samt levert verdens første rene LNG-gass-bunkringsskip som kan levere LNG-gass direkte fra båt til båt.
Fiskerstrand gruppen, med designselskapet Multi Maritime og verftet Fiskerstrand Verft i spissen, har som mål å utvikle, designe og bygge fremtidens miljøskip.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078