23948sdkhjf

Internasjonalt prisdryss for nytenkende massekommunikasjon

I løpet av de siste ukene har Hydro høstet to prestisjetunge priser i Europa og i Brasil for selskapets kommunikasjonskampanjer i 2015 og 2016.
– Hydro har bevisst ønsket å gå andre retninger enn hva tradisjonelle industriselskap vanligvis gjør når de tenker massekommunikasjon. I stedet for å kjøpe annonser og lage bannere med logoen vår, har vi bevisst ønsket å gi noe tilbake til samfunnet og på den måten skape engasjement rundt Hydro, sier Hanne Haugen som er leder for merkevarekommunikasjon i Hydro.

Strategien bærer nå frukter: I november vant Hydro den såkalte Aberje-prisen for beste integrerte kommunikasjonsprosjekt i Brasil i 2015, og i forrige uke vant selskapet European Excellence Awards i kategorien Chemical & Industrials.

Prisen i Brasil ble tildelt Hydro for måten to A-ha-konserter arrangert ved selskapets anlegg i Para ble utnyttet til å skape internt og eksternt engasjement for Hydro gjennom både sosiale og tradisjonelle medier.

– Kommunikasjonsprisene fra Aberje er de mest anerkjente i Brasil, og en skikkelig fjær i hatten, ifølge Haugen.

I stedet for å ta inngangsbilletter til konsertene besluttet Hydro at de av konsertgjengerne som ikke er ansatt i Hydro måtte donere skolesekker til barn i regionen. Som følge av dette ble over 9000 skolesekker med utdanningsinnhold samlet inn og gitt til fattige barn i regionen.

– Spørreundersøkelser gjennomført i etterkant av kampanjen viser at vi har gått fra å være nesten ukjente i delstaten Para, der Hydro har sin hovedvirksomhet, til at vi nå er mer kjent enn Vale som er det største industriselskapet i Brasil, sier Haugen.

Hele 87 proent av et representativt utvalg i delstaten Para svarte i en nylig spørreundersøkelse at de kjenner til Hydro enten delvis eller godt, og kjennskapen til Hydro som et gruve- og aluminiumselskap er høyere i Para enn i Norge.

Teknologi gir engasjement
I forlengelsen av A-ha-konsertene i Brasil ønsket Hydro å gjøre konsertopplevelsen tilgjengelig for resten av selskapets ansatte og andre A-ha-fans. Derfor gikk Hydro sammen med A-ha om å arrangere verdens første virtuelle konsert (VR).

– Konserten ble sett over en halv million ganger i kampanjeperioden, og engasjementet i sosiale medier var stort, sier Haugen.

VR-konserten er tilgjengelig på Youtube og via en egen app utviklet av Hydro på App Store og Google Play.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078