Astrup & Søn solgte nylig Astrup Industrivarer til TOOLS. Datterselskapet hadde i 2015 en omsetning på cirka 240 millioner kroner og rundt 50 årsverk, men ifølge salgs- og markedsdirektør Thomas Engen i Astrup hadde industrivareselskapet best av å bli utviklet videre innen Tools-systemet.
- Det var en god business, men fordi Tools var franchisetaker var vekstmulighetene våre en smule begrenset i det systemet, sier han til Metal Supply.
De frigjorte kapitalressurser i forbindelse med salget skal ifølge Engen bidra til å utvikle Astrup videre.
- Vi er blant annet på utkikk etter oppkjøpskandidater som kan passe inn i selskapets strategi, sier salgs- og markedsdirektøren som sammen med resten av ledelsen i Astrup ser klare vekstpotensialer i å konsolidere seg innen bransjen.
- Det er i litt tyngre tider vi skal satse. Vi fyller 160 år neste år, så i det perspektivet er det en langsiktighet i bedriften, sier han.
Ting på gangThomas Engen sier videre at selskapet har flere ting på gang. Vi har fått ny administrerende direktør John Børge Halvorsen, samt innkjøps- og økonomidirektør Walther Hilsen, som begynte i jobben 1. oktober. Begge kommer fra Tibnor.
I forbindelse med nyansettelsene er Astrup i gang med en strategigjennomgang i selskapet, hvor man tydeliggjør hva selskapet skal jobbe med framover, forklarer Thomas Engen. Her er blant annet konsept og sortiment under lupen, kanskje droppes enkelte produktgrupper uttaler Engen.
- En av de aktuelle planene er å satse mere på skreddersydde løsninger i aluminium, rustfritt og spesialstål, der det jobbes med å finne en samarbeidspartner som kan klare platebearbeiding fra coil, sier Thomas Engen, som opplyser at Astrup i den forbindelse nettopp nå søker etter en ny markedssjef.
- Dette vil være et fin supplement til våre standard-varer som vi har på to lager i Oslo og Bergen. Det er ingen tvil om at vi nyter godt av vår store investering i vårt automatiske lageranlegg i Oslo som gir en utrolig god servicegrad med raske leveranser fra vårt rikholdig lager avslutter Engen.