23948sdkhjf

ONS 2016: Rolls-Royce lanserer ny kran for oppgaver på dypt vann

Ny og lettere krankonstruksjon med fibertau.
En ny og lettere kran til bruk på store dybder lanseres av Rolls-Royce på ONS i dag. Kranen bruker flettet fibertau i stedet for stålvaier. Løft på 2500 meters dybde kan nå gjøres av en kran på 250 tonn der man tidligere ville trengt en 400 tonns kran.

– Når en mindre kran kan gjøre samme jobben, kan potensielt også et mindre skip benyttes til kranoperasjoner offshore. En mindre og lettere kran er også en fordel for skipets stabilitet når kranen er i drift, og kan gi lavere drivstofforbruk, sier Johnny Aarseth, produktansvarlig for kran hos Rolls-Royce i Ålesund. Den nye fibertaukranen kommer i flere størrelser opp til 400 tonn.

Lettere = lønnsomt

Aarseth og resten av teamet bak nyutviklingen har jobbet lenge med å finne en driftssikker løsning som også er konkurransedyktig i dagens marked. Her er lavere driftskostnader for kundene en nøkkel.

Et fibertau veier så å si ingenting i vann, og lengden tau som spoles ut påvirker derfor ikke løftekapasiteten til kranen, mens en kran som bruker stålvaier må redusere belastningen når vaierens egen vekt øker jo mer vaier som spoles ut. Den nye krankonstruksjonen er i seg selv også lettere på grunn av et nytt og innovativt industridesign, som i tillegg vil gi mindre islast under iskalde forhold, melder Rolls-Royce.

Spleising om bord
Om et fibertau blir skadet kan en ny seksjon enkelt flettes inn, og spleisingen kan gjøres om bord. CTCU-enheten (fibertauvinsjen) under dekk som hører til den nye kranløsningen, er laget for å håndtere økningen i diameter på tauet som oppstår ved spleising. I tillegg til å spole ut og inn tauet bidrar vinsjen til å kompensere for bevegelser i fartøyet, slik at håndteringen av last under vann går så jevnt som mulig.

Erfaringsbasert
Rolls-Royce har i tillegg utviklet et elektronisk kontrollsystem for fibertauhåndtering, basert på ti års erfaring med bruk av fibertau offshore.

– Kontrollsystemet overvåker operasjonen og tauets tilstand, og sier fra når det er tid for inspeksjon og reparasjon. Det kan inngå som en del av helseovervåkingen for hele skipet, såkalt Equipment Health Monitoring fra Rolls-Royce, sier Aarseth. Helseovervåking for skipsutstyr sender verdifulle data til skipets operatør og eier på land.

På kranen er det et nyutviklet styrehus som er godt beskyttet mot støy og med god oversikt. Her har operatøren gode arbeidsforhold med oppvarming og aircondition, touchskjermer, operatørstol, egen stol for co-pilot og styrehuset kan også leveres med toalett om det skulle være ønskelig ifølge Rolls-Royce.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095