23948sdkhjf

Salgsblogg: 25 årsaker til at vi ikke når salgsmålene

Det er smertelig for et selskap ikke å nå salgsmålene. La oss se på 25 årsaker både på individ- og på selskapsbasis.
I vår virksomhet som salgsutviklere, møter vi kunder som ønsker at salget skal være høyere enn det man oppnår i dag.

Noen gjør det veldig bra, men ønsker å gjøre det enda bedre. Andre sliter med salg som er alt for lavt og er nødt til å ta grep. Atter andre selger på det jevne, og klarer seg greit, men innser at salget må økes dersom bunnlinjen skal bli som den bør være.

Her er en liste med 25 årsaker til at salget ikke er som det skal.

1. Manglende salgsmodell
2. Ikke-fungerende salgs- og markedskanaler
3. Salgsstrategi som ikke gir de rette føringer
4. Mangelfulle bedriftsverdier
5. Suboptimal salgskultur
6. Svak salgsleder
7. Mangelfulle prosesser i salgsledelse
8. Dårlige, mangelfulle eller ikke-eksisterende salgsprosesser
9. Ikke fungerende lønns- og incentivmodell
10. Selgere med manglende forutsetninger for å lykkes i det gitte salgarbeidet
11. Feil mann på feil sted – dårlig match mellom oppgaver og den gitte persons sterke sider
12. Manglende kunnskap om salgsfaget
13. Elendig territoriestyring
14. Svake, urettferdige, for enkle, urealistiske eller virkelighetsfjerne salgsbudsjetter
15. Mangelfulle eller ineffektive salgsverktøy
16. Ineffektiv kundesegmentering
17. Dårlig match mellom en gitt løsning og et gitt kundesegment (feil produkt til feil kundegruppe)
18. Umotiverte selgere
19. Demotiverte selgere
20. Svakt opplærings-, trenings- og salgsutviklingsregime
21. Selskapet har et svak renomé
22. Selskapet har ikke konkurransedyktige løsninger
23. Selskapet er feil / svakt posisjonert i markedet
24. Selskapets salgstaktikk er ikke i samsvar med selskapets faktiske markedsposisjon
25. Selskapet har mangelfull markedsføring

Kilde: B2B Salg b2bsalg.no
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062