23948sdkhjf

Enova investerer 8 millioner kroner i ny supertråler

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

I fabrikken om bord på rederiet Halstensen Granits nye tråler vil verken fiskeavskjær eller energi gå til spille.

– Vi har en visjon om å bygge framtidens miljøvennlige supertråler, og her har vi sett på hvordan vi kan bruke energi og ressurser mest mulig effektivt i alle ledd. Vi tror det går an å være miljøvennlig og samtidig spare kostnader ved å tenke helhetlig, sier daglig leder Inge Halstensen i Halstensen Granit.

En av trålerens gode miljøløsninger er å utnytte varmen fra motorene til å drive enkelte av trinnene i fabrikken om bord. Enova støtter utnyttelsen av spillvarme og en nyutviklet vinsj med til sammen åtte millioner kroner. Tiltakene gir en samlet årlig energibesparelse på nesten 20 GWh, tilsvarende energibruken fra nærmere 1000 norske husholdninger. Det skriver Enova i en melding

– Dette er et svært spennende og innovativt prosjekt, og vi setter pris på at Halstensen Granit tør å satse. Fungerer disse nyvinningene etter planen, kan mange andre trålere gjøre det samme, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Fileterer fisken om bord
Fisken som tråleren "Granit" fanger, vil slaktes og fileteres direkte i en fabrikk om bord. På slike fabrikktrålere går rundt halvparten av avskjæret fra fileteringen til spille. "Granit" skal produsere helmel og olje, og vil da ta alt avskjæret i bruk.

Les også: Enova-støtte til Statsraad Lehmkuhl

– Dette blir den første hvitfisktråleren i verden som nyttiggjør alt av fisken. Vi har store forventninger til kvaliteten på melet og oljen, fordi råstoffet er så usedvanlig ferskt, sier Halstensen.

Nyutviklet vinsj
Tråleren skal også ta i bruk en nyutviklet vinsj som ikke tidligere er anvendt i fartøy i Norge. Vinsjen gir både mer effektiv og mindre miljøskadelig drift, og kan spare rederiet for 600 000 liter drivstoff hvert år.

– Oppfinnelsen er revolusjonerende, fordi den både reduserer utslipp og gjør mindre skade på havbunn og bunnfauna. Med den nye vinsjen slipper vi å tynge ned trålbruket og tråldørene med vekter for å oppnå forsvarlig bunnkontakt. Dermed er det mindre sjanse for å ødelegge trålutstyr og i verste fall slite trålvaierne og legge igjen bruket på havbunnen, forklarer Halstensen.

Les også: Stadig flere solceller på norske hustak

Opptaket av kvotene blir mer effektiv, blant annet fordi man med den nye vinsjutrustningen kan fiske i dårligere vær.

– Med den nye vinsjen ser vi muligheter for å øke produksjonseffektiviteten og derfor redusere drivstofforbruket enda mer. Antall tautimer vil gå ned med 25 prosent, sier Halstensen.

Vinsjen er designet for både trålere og ankerhåndteringsfartøy. Fabrikktråleren leveres første kvartal 2017.

Mer om:Enova |Halsteinsen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Glenn fikk drømmejobben offshore

Nyhetsbrev

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Satser på Fjord Hybrid

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ukens vits: En whiskey-hest

Styrker servicen i nord

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.17