23948sdkhjf

Enova investerer 8 millioner kroner i ny supertråler

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

I fabrikken om bord på rederiet Halstensen Granits nye tråler vil verken fiskeavskjær eller energi gå til spille.

– Vi har en visjon om å bygge framtidens miljøvennlige supertråler, og her har vi sett på hvordan vi kan bruke energi og ressurser mest mulig effektivt i alle ledd. Vi tror det går an å være miljøvennlig og samtidig spare kostnader ved å tenke helhetlig, sier daglig leder Inge Halstensen i Halstensen Granit.

En av trålerens gode miljøløsninger er å utnytte varmen fra motorene til å drive enkelte av trinnene i fabrikken om bord. Enova støtter utnyttelsen av spillvarme og en nyutviklet vinsj med til sammen åtte millioner kroner. Tiltakene gir en samlet årlig energibesparelse på nesten 20 GWh, tilsvarende energibruken fra nærmere 1000 norske husholdninger. Det skriver Enova i en melding

– Dette er et svært spennende og innovativt prosjekt, og vi setter pris på at Halstensen Granit tør å satse. Fungerer disse nyvinningene etter planen, kan mange andre trålere gjøre det samme, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Fileterer fisken om bord
Fisken som tråleren "Granit" fanger, vil slaktes og fileteres direkte i en fabrikk om bord. På slike fabrikktrålere går rundt halvparten av avskjæret fra fileteringen til spille. "Granit" skal produsere helmel og olje, og vil da ta alt avskjæret i bruk.

Les også: Ferjesambandene blir helelektriske

– Dette blir den første hvitfisktråleren i verden som nyttiggjør alt av fisken. Vi har store forventninger til kvaliteten på melet og oljen, fordi råstoffet er så usedvanlig ferskt, sier Halstensen.

Nyutviklet vinsj
Tråleren skal også ta i bruk en nyutviklet vinsj som ikke tidligere er anvendt i fartøy i Norge. Vinsjen gir både mer effektiv og mindre miljøskadelig drift, og kan spare rederiet for 600 000 liter drivstoff hvert år.

– Oppfinnelsen er revolusjonerende, fordi den både reduserer utslipp og gjør mindre skade på havbunn og bunnfauna. Med den nye vinsjen slipper vi å tynge ned trålbruket og tråldørene med vekter for å oppnå forsvarlig bunnkontakt. Dermed er det mindre sjanse for å ødelegge trålutstyr og i verste fall slite trålvaierne og legge igjen bruket på havbunnen, forklarer Halstensen.

Les også: Støtte fra Enova til pionerprosjekt

Opptaket av kvotene blir mer effektiv, blant annet fordi man med den nye vinsjutrustningen kan fiske i dårligere vær.

– Med den nye vinsjen ser vi muligheter for å øke produksjonseffektiviteten og derfor redusere drivstofforbruket enda mer. Antall tautimer vil gå ned med 25 prosent, sier Halstensen.

Vinsjen er designet for både trålere og ankerhåndteringsfartøy. Fabrikktråleren leveres første kvartal 2017.

Mer om:Enova |Halsteinsen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Falt fem meter – alvorlig skadet

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Frykter Brexit

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

Nyhetsbrev

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Nominert til tech-pris

Smell for Salmar

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Satte ny sleperekord

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.164