23948sdkhjf

Wärtsilä lanserer nytt konsept for lav- og nullutslippsferger

Konseptet er utviklet i henhold til norske myndigheters nye retningslinjer for fergetransporten, med fokus på eliminering av utslipp. Tilsvarende krav diskuteres også i en rekke andre land.
Konseptet for de ladbare fergene er utviklet gjennom et samarbeid mellom Wärtsiläs skipsdesignkontor og selskapets elektro- og automasjonsvirksomhet. Det nye konseptet gir kunden et optimalisert design og ett felles kontaktpunkt, noe som strømlinjeformer engineeringsprosessen og integrasjonsarbeidet gjennom hele prosjektfasen ved byggingen av en ny ferge. Det opplyser Wärtsilä i en melding.

Det nye konseptet har fokus på høy energieffektivitet og lav mostand, både over og under vannlinjen. Fergene er designet for å kjøre på batterier alene, eller på en hybridløsning med batteri og motor der drivstoffalternativene er flytende naturgass (LNG) og biodrivstoff. I helelektrisk drift er drivstofforbruket redusert med 100 % sammenlignet med konvensjonelle installasjoner, og lokale utslipp er fullstendig eliminert. Med en hybridløsning blir utslippene redusert med opptil 50 %.

- Wärtsilä jobber kontinuerlig med å utvikle skipsdesign, marine produkter og integrerte løsninger som skal gi et vesentlig bidrag til arbeidet med å redusere miljøbelastningen fra skipsfarten. Det nye fergekonseptet er et eksempel på dette. Ved å gjøre det mulig å fjerne de lokale utslippene fra fergetransporten, mener vi at vi bidrar aktivt til å beskytte det marine miljøet, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Ship Design i Wärtsilä.

Konseptet inkluderer en komplett elektro- og automasjonsløsning basert på Wärtsiläs batteri- og hybridteknologi. Integrert er også selskapets dreibare propellanlegg og et komplett Wärtsilä brosystem. Fergene som inngår i denne serien vil kunne ta fra 60 til 120 biler på ett enkelt dekk – noe som gir rask og effektiv lasting og lossing.

Den nye konseptet omfatter også Wärtsiläs nye trådløse system for induktiv ladning. For en ferge som går i typisk skyttelsamband med minst 20.000 avganger årlig, innebærer dette en betydelig fordel gjennom lavere energiforbruk og spart tid. Systemet lader batteriene på fergen uten tilkobling av kabler av noe slag, noe som igjen reduserer slitasje og tillater at lading kan starte umiddelbart i det fergen ankommer kai.

I tillegg til konseptet for nybygg, kan Wärtsilä også tilby løsninger for oppgradering og ombygging av fremdriftssystemer på eksisterende ferger, slik at disse blir i samsvar med nye regler og forskrifter.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093