- Vi er overveldet over oppslutningen. Andre messer og konferanser opplever sviktende besøkstall i et tøft oljeår. At så mange mennesker prioriterte årets oljemesse viser behovet for å knytte kontakter og gjøre smart business i motgangstider, sier strategidirektør Peter N. Keilen ved oljemessen Offshore Technology Days i en melding.
Flere operatører enn tidligere
Antall utstillere var i år 500. Dagen før messestart kunne arrangøren melde at årets messe var fullbooket. De 25.841 som besøkte messen var i all hovedsak profesjonelle aktører i oljebransjen og representanter fra ulike bedrifter.
- Både vi og utstillerne er strålende fornøyd med besøkstallene. Men viktigst av alt er at det meldes om at kontrakter ble inngått, og at utstillerne fikk mange profesjonelle besøk med stort utbytte. Dette bekrefter OTD sin ubestridte rolle som oljebransjens viktigste møteplass i 2015, og som messen der man gjør butikk med smartere, mer effektive løsninger tilpasset vanskeligere tider, heter det i meldingen.
Under årets messe var det noe endring i sammensetningen av deltakerne.
- I år hadde vi flere besøkende fra operatørselskaper enn tidligere.Det kan tyde på at oljeselskapene nå søker en tettere dialog med leverandørbedriftene, sier Keilen.
Besøkende fra 34 landOTD er en messe for og med den norske bransjen, med utgangspunkt i norske leverandørbedrifter. Likevel har den internasjonale oppmerksomheten i år vært påfallende stor. Totalt var deltakere fra 34 land til stede på Norges største årlige oljemesse.
- Dette sier først og fremst mye om den internasjonale interessen rundt virksomheten på norsk sokkel. Mange kommer fordi de er nysgjerrige på hva norske leverandører kan levere av tjenester til dem, andre er interessert i teknologi eller har selv tjenester de ønsker å vise frem, sier Peter N. Keilen.