23948sdkhjf

Rolls-Royce Marine venter to tøffe år

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce Marine venter først et vesentlig oppsving i markedet i 2018.

Selskapet venter minst to år til med tøffe tider. Det var ifølge nett.no budskapet fra Yrjar Garshol, markedsdirektør i Rolls-Royce Marine, da han møtte pressen i Ålesund i går.

Garshol tegner imidlertid ikke et helsvart bilde. For det vil fremdeles bli inngått skipsbyggingskontrakter, men både 2015, 2016 og 2017 vil være magre år sammenliknet med det verftene, skipsdesignene og utstyrsleverandører har vært vant til de senere årene.

Lav oljepris
Grunnlaget for at aktiviteten etter hvert kommer til å ta seg opp er at dagens oljepris er for lav til at det blir søkt nok etter nye olje- og gassfelter.

Les også: Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

- 40-50 dollar per fat er ikke bærekraftig i det lange løpet, sier Garshol til nett.no

Les også: Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

Nå tærer oljeselskapene på tidligere funn. Og slik Garshol ser det, må de om får år øke leteaktiviteten for å unngå at verdien av selskapene skal falle. Det vil gi et nytt oppsving i bransjen. Men først i 2018 vurderer han at dette vil skje.

Vedlikehold viktig inntekt
Ifølge nett.no stod vedlikehold for cirka 40 prosent av driftsinntektene til Rolls-Royce Marine i fjor. For ti år siden utgjorde vedlikehold bare 10-15 prosent av de samlede driftsinntektene. Grunne er at mengden med utstyr som er blitt levert har økt, og dermed øker også markedet for vedlikehold.

Dermed er vedlikeholdelsesmarkedet en stabiliserende faktor når nybyggingsaktiviteten går ned. Selskapet har i dag om lag 1.000 ingeniører over hele verden som jobber med vedlikehold og service.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Hurtigruten skal seile på død fisk

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.158