23948sdkhjf

Første byggekloss plassert på Johan Sverdrup-feltet

Den første brikken i Johan Sverdrup-utbyggingen er nå fullført og installert på feltet i Nordsjøen.
Det var Heerema Marine Contractors kranfartøy «Thialf» som fullførte den historiske installasjonen av den 280 tonn tunge forboringsbunnsrammen på Johan Sverdrup-feltet.

– Vi har fullført og installert den første brikken i et av de største industriprosjektene i Europa. Vi har fortsatt en lang reise foran oss i Johan Sverdrup-utbyggingen, men det er svært gledelig at vi har gjennomført og installert havbunnsrammen uten alvorlige hendelser og i henhold til plan. Dette er en god start i forhold til kvaliteten og presisjonen vi er avhengig av for å lykkes med resten av utbyggingen, sier Kjetel Digre direktør for Johan Sverdrup-feltutbyggingen.

Det var Heerema Marine Contractors som hadde ansvaret for designet, byggingen og installasjonen av forboringsrammen.

Den 32 meter lange og 10 meter høye forboringsrammen er blant de minste byggeklossene i Johan Sverdrup-utbyggingen.

Likevel spiller den en sentral rolle i prosjektet. Forboringsrammen rommer åtte brønnslisser som gjør det mulig å forbore produksjonsbrønner før boreplattformen blir installert på feltet i 2018 og produksjonsstart for Johan Sverdrup sent i 2019.

Boreriggen «Deepsea Atlantic» starter forboringen på Johan Sverdrup feltet gjennom forboringsrammen i mars 2016.

– Aktiviteten på Johan Sverdrup-prosjektet kommer til å øke betydelig fremover etter hvert som vi tar nye skritt videre i utbyggingen. Vi jobber tett sammen med leverandørene i forprosjekteringen av plattformene på prosjektet. Vi har tildelt flere hovedkontrakter og utstyrspakker til en verdi av over 40 milliarder kroner så langt. Flere kontrakter vil bli tildelt i løpet av høsten. Vi er også i gang med byggingen av det første plattformunderstellet på Kværner Verdal. Så langt er vi i rute med Johan Sverdrup-utbyggingen, sier Digre.




Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094