23948sdkhjf

Maritime priser til ABB

ABBs nye elektriske fremdriftssystem for offshorefartøyer, Azipod D, er kåret til årets maritime innovasjon i 2015.
ABBs elektriske fremdriftssystem Azipod driver verdens største cruiseskip, isbrytere og ferger. Nå er nyeste utgave kåret til årets største innovasjon i bransjen.

Prisen for årets innovasjon (“Innovation of the Year”) anerkjenner ABBs nye Azipod D fremdriftssystem for sitt viktige bidrag for å avansere moderne maritime operasjoner.

ABB ble også utnevnt til årets produsent av fremdriftssystemer 2015 ("Propulsion Manufacturer of the Year 2015”) for andre år på rad. Prisene ble utdelt under den velrenommerte utstillingen Electric & Hybrid Marine World Expo i Amsterdam i slutten av juni.

En internasjonal jury av 38 shippingjournalister, industrieksperter og akademikere stemte Azipod D helt til topps for sin høye fleksibilitet, pålitelighet og energieffektivitet.

- Vi er fornøyd med at vårt siste tilskudd til ABBs portefølje av elektriske fremdriftssystemer blir anerkjent som årets innovasjon, og at utbredelsen av slike systemer fortsetter å vokse flere ganger raskere enn verdens flåte. Fleksibiliteten og drivstoffeffektiviteten i elektriske fremdriftssystemer spiller en sentral rolle for ytelser og konkurransekraft innen maritime operasjoner, sier Peter Terwiesch, leder for prosessautomatisering i ABB.

Azipod D ble utviklet for å tilby flere fremdriftsalternativer for offshoreskip som bore-, konstruksjons-, support- og servicefartøyer. Det er ABBs nyeste medlem i den girløse Azipod-fremdriftsfamilien. Siden den første lanseringen i 1987 har Azipod blitt det foretrukne valget for cruiseskip, isbrytere, isgående cargofartøyer og floteller.

Azipod D klarer seg med inntil 25 prosent reduksjon i installert kraft, delvis på grunn av en ny hybridkjøling som øker ytelsen for elmotoren opptil 45 prosent. Det nye fremdriftssystemet tilbys fra 1,6 til 7 megawatt (MW) per enhet.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094