23948sdkhjf

Kraner skal produsere strøm når de senker lasten

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

I et nytt pilotprosjekt skal kranene om bord et av Grieg Stars skip nå kunne lade batterier når de senker last, på samme måte som elbiler lader batteriet når bilen bremser. Enova investerer 1,15 millioner kroner i prosjektet.

– Denne anvendelsen av batterier kan bli den første i sitt slag innenfor handelsflåten. Ved siden av å slippe ut mindre CO2, vil vi kunne bidra til å bedre lokal luftkvalitet i havnene ved å redusere våre utslipp av SOX, NOX og sotpartikler. En bonus er at kranene blir mer effektive, slik at liggetiden ved kai går ned, sier administrerende direktør Camilla Grieg i Grieg Star.

Enova mener at prosjektet kan bli et fyrtårn for resten av næringen:

– Vi trenger gode pilotprosjekter som kan utløse flere installasjoner om bord i skip, og nå går Grieg Star foran og viser at nye elektriske løsninger kan bidra til å redusere utslipp og senke kostnadene, sier Petter Hersleth, markedssjef transport i Enova.

Les også: Bygger fly med 3D-printer

Kongsberg Maritime er ansvarlig for systemet, og har utviklet løsningen i samarbeid med Grenland Energy, som er leverandør av batterisystemet.

Lagrer returkraften
Selv med bare én kran i drift, er effektbehovet innimellom så stort at minst to hjelpemotorer må være i drift for å holde strømnettet stabilt og unngå for mange hastighetsreduksjoner. Dette medfører at generatorene i dag går med ugunstig lav belastning det meste av tiden, noe som gir høyt drivstoff-forbruk. Grieg Stars leder for prosjektet, Anders Moseid, lover en mer energieffektiv drift:

– Kranene om bord i våre nye skip produserer strøm når de senker lasten, tilsvarende dynamoen på en sykkel. Med batterisystem om bord får vi lagret denne returkraften og tilbakeført energien når kranene løfter. Ved at batteriet tar det meste av effekttoppene, kan hjelpemotorene ligge på en stabil og optimal belastning, sier Moseid.

Les også: Stadig flere solceller på norske hustak

En annen effekt av installasjonen er skipet blir klargjort for å kunne bruke landstrøm i de havnene som tilbyr dette. Det vil gi ytterlige reduksjon av lokal forurensing som svovel og sotpartikler.

Stor tro på batterier i maritim sektor
Batterisystemet vil spare i overkant av en gigawattime i året per skip det installeres på. Grieg Star har ti egnede skip i flåten, og dette pilotprosjektet omfatter ett av dem. Enova tror at batteriløsninger har et stort potensial i maritim sektor:

– Sjøtransport er et viktig satsingsområde for Enova, her er det store klimagevinster å hente. Det blir levert stadig flere svingkraner med full-elektrisk drift, så potensialet for batteriløsninger som hos Grieg Star vil bare vokse, sier Hersleth.

– Vår løsning er spesielt anvendelig om bord på offshore supply-skip og ferjer, men vil være interessant også for flere andre fartøystyper. Dette kan også installeres på el-drevne traverskraner, både til sjøs og på land, sier Moseid i Grieg Star.

Batteriet vil installeres om bord i Grieg Stars skip i november, med testperiode frem mot mai 2016. Batterisystemet er den første høyeffektsoptimaliserte batteripakken for maritimt bruk og er utviklet og produsert i Norge. Grenland Energy har fått støtte fra Innovasjon Norge i utviklingsarbeidet.
Mer om:Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Nyhetsbrev

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.15