23948sdkhjf

Kraner skal produsere strøm når de senker lasten

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

I et nytt pilotprosjekt skal kranene om bord et av Grieg Stars skip nå kunne lade batterier når de senker last, på samme måte som elbiler lader batteriet når bilen bremser. Enova investerer 1,15 millioner kroner i prosjektet.

– Denne anvendelsen av batterier kan bli den første i sitt slag innenfor handelsflåten. Ved siden av å slippe ut mindre CO2, vil vi kunne bidra til å bedre lokal luftkvalitet i havnene ved å redusere våre utslipp av SOX, NOX og sotpartikler. En bonus er at kranene blir mer effektive, slik at liggetiden ved kai går ned, sier administrerende direktør Camilla Grieg i Grieg Star.

Enova mener at prosjektet kan bli et fyrtårn for resten av næringen:

– Vi trenger gode pilotprosjekter som kan utløse flere installasjoner om bord i skip, og nå går Grieg Star foran og viser at nye elektriske løsninger kan bidra til å redusere utslipp og senke kostnadene, sier Petter Hersleth, markedssjef transport i Enova.

Les også: Ferjesambandene blir helelektriske

Kongsberg Maritime er ansvarlig for systemet, og har utviklet løsningen i samarbeid med Grenland Energy, som er leverandør av batterisystemet.

Lagrer returkraften
Selv med bare én kran i drift, er effektbehovet innimellom så stort at minst to hjelpemotorer må være i drift for å holde strømnettet stabilt og unngå for mange hastighetsreduksjoner. Dette medfører at generatorene i dag går med ugunstig lav belastning det meste av tiden, noe som gir høyt drivstoff-forbruk. Grieg Stars leder for prosjektet, Anders Moseid, lover en mer energieffektiv drift:

– Kranene om bord i våre nye skip produserer strøm når de senker lasten, tilsvarende dynamoen på en sykkel. Med batterisystem om bord får vi lagret denne returkraften og tilbakeført energien når kranene løfter. Ved at batteriet tar det meste av effekttoppene, kan hjelpemotorene ligge på en stabil og optimal belastning, sier Moseid.

Les også: Støtte fra Enova til pionerprosjekt

En annen effekt av installasjonen er skipet blir klargjort for å kunne bruke landstrøm i de havnene som tilbyr dette. Det vil gi ytterlige reduksjon av lokal forurensing som svovel og sotpartikler.

Stor tro på batterier i maritim sektor
Batterisystemet vil spare i overkant av en gigawattime i året per skip det installeres på. Grieg Star har ti egnede skip i flåten, og dette pilotprosjektet omfatter ett av dem. Enova tror at batteriløsninger har et stort potensial i maritim sektor:

– Sjøtransport er et viktig satsingsområde for Enova, her er det store klimagevinster å hente. Det blir levert stadig flere svingkraner med full-elektrisk drift, så potensialet for batteriløsninger som hos Grieg Star vil bare vokse, sier Hersleth.

– Vår løsning er spesielt anvendelig om bord på offshore supply-skip og ferjer, men vil være interessant også for flere andre fartøystyper. Dette kan også installeres på el-drevne traverskraner, både til sjøs og på land, sier Moseid i Grieg Star.

Batteriet vil installeres om bord i Grieg Stars skip i november, med testperiode frem mot mai 2016. Batterisystemet er den første høyeffektsoptimaliserte batteripakken for maritimt bruk og er utviklet og produsert i Norge. Grenland Energy har fått støtte fra Innovasjon Norge i utviklingsarbeidet.
Mer om:Enova
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Falt fem meter – alvorlig skadet

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Frykter Brexit

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

Nyhetsbrev

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Nominert til tech-pris

Smell for Salmar

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Satte ny sleperekord

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.169