23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Tesla kan bli mye billigere

Produksjonskostnadene kan halveres om noen år, det mener den svenske innkjøps- og logistikksjefen for Tesla.

Ifølge Teslas svenske innkjøps- og logistikksjef Peter Carlsson kan produksjonskostnadene for de populære elbilene halveres om noen år.

– Vi jobber direkte med underleverandører, og ikke med større systemintegratorer. Vi valgte for eksempel å henvende oss direkte til Apples underleverandører og utviklet vårt eget infotainment-system i stedet for å kopiere en ferdig løsning, sier han til avisen Ny Teknik.

Målet til Tesla er å slå to flyer i én smekk – at sikre unike løsninger som ingen andre har, samtidig redusere kostnadene, og det dramatisk.

Ifølge den svenske teknologinettstedet har Tesla et mål om å halvere sine produksjonskostnader for kommende modeller – blant annet med billigere materialvalg og kostnadskutt på mellom 30 og 40 prosent i batteriproduksjonen.

Batteriene utgjør en stor del av kostnaden i elbilproduksjon, og får å få til kostnadsreduksjonene har selskapet satt i gang byggingen av et milliardanlegg de kaller Giga Factory. Byggingen foregår nå i delstaten Nevada i USA, og er et samarbeid mellom Tesla og Panasonic.

I dag foregår produksjon av batterier i en verdikjede som er spredt over hele verden. Det betyr at mange parter er involvert og at mye transport av komponentene er nødvendig. Ved å kutte ut all transport og samle alt på ett sted, mener Tesla og Panasonic at de kan redusere kostnadene i flere ledd, slik at totalprisen på batteriene blir redusert med over 30 prosent.

Tesla skal bruke fabrikken til både å produsere batterier for de nye batterisystemene sine til hjemmebruk og bruk i næringslivet, samt til bilene sine.

Her i Norge har Teslas Model S ligget på salgstoppen, mye grunnet avgiftsfritaket som sørger for at bilen er forholdsvis rimelig sammenlignet med bensin-sedaner i luksusklassen.

Men i andre lands markeder er elbilen mindre konkurransedyktig, og ifølge Ny Teknik må Tesla prise seg lavere for å få opp produksjonsvolumet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|