23948sdkhjf

Bygger fly med 3D-printer

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

Enova investerer 7,7 millioner kroner i Norsk Titanium, som skal produsere titandeler til flyindustrien med egenutviklet 3D-print-teknologi. Den nye produksjonsmetoden kan mer enn halvere svinnet i produksjonen.

– 3D-printing krever mye mindre råmateriale, gir store energibesparelser, og går dessuten mye raskere enn vanlig produksjon. Dette har vi stor tro på, sier prosjektleder Brede Vigdal i Norsk Titanium i en pressemelding.

Sparer materialer
Titan er metallet med høyest styrke i forhold til vekt, og anvendes derfor til å bygge lettere fly som forbruker mindre drivstoff. Dagens produksjon av titankomponenter er imidlertid energikrevende, og svært mye metall går til spille: I dag kjøpes fem ganger mer titan til flykomponenter enn det som faktisk kommer seg opp i luften, og omtrent 40 prosent av det opprinnelige materialet ender som skrapmetall.

Med 3D-printer-teknologien kan Norsk Titanium redusere svinnet fra dagens 80 prosent ned til 30–40 prosent i snitt – og enda mer for de komponentene som egner seg best for 3D-printing.

– I vanlig produksjon tar man en hel barre eller plate av titan, og maskinerer ut den strukturen man ønsker. Også hos oss ender prosessen med maskinering, men vi starter med at en 3D-printer lag for lag bygger en struktur som ligner den endelige komponenten. Det gjør at vi trenger mye mindre titan til å lage samme komponent, forklarer Vigdal.

Sparer energi
Prosjektet er beregnet å gi en årlig energibesparelse på 747 000 kWh sammenlignet med konvensjonell produksjonsteknologi. Besparelsen vil øke etter hvert som produksjonsvolumet stiger.

– 3D-printingen reduserer behovet for maskinering til et minimum, noe som igjen begrenser energibehovet. Dette er et spennende eksempel på hvordan introduksjon av ny teknologi kan gi en produksjonsprosess et mye hyggeligere klimaregnskap, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Les også: Stadig flere solceller på norske hustak

3D-printingen muliggjør i tillegg lokal produksjon med få prosesstrinn, hvor man slipper å måtte transportere materiale og deler over store avstander mellom de ulike prosessene, slik tilfellet ofte er i dag. Også dette begrenser energibehovet.

Kan bli den første
Etter et langt utbyggingsløp med betydelige investeringer, har Norsk Titanium siden 2008 bygget to prototyper og en pilotmaskin. Nå står de klare for å demonstrere at teknologien også evner å masseprodusere med like høy kvalitet. Med støtte fra Enova og Innovasjon Norge vil de utvikle, bygge og teste en kommersiell demonstrasjonsmaskin som skal bringe teknologien videre til fullskala volumproduksjon av titankomponenter for flyindustrien.

– Målet er at den nye maskinen skal bli den første kommersielle 3D-printeren for store, komplekse komponenter i titan. Det aller viktigste ved prosjektet er likevel grunnlaget det legger for å bygge flere slike produksjonsenheter, sier Vigdal.

Les også: Enova-støtte til Statsraad Lehmkuhl

Norsk Titanium starter prøvedriften i slutten av tredje kvartal 2015, og regner med å være i ordinær drift fra slutten av 2016.


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Nyhetsbrev

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Glenn fikk drømmejobben offshore

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

- Norge mangler havvind-strategi

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Ny hybridferje tok inn vann

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.196