23948sdkhjf

Bygger fly med 3D-printer

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

Enova investerer 7,7 millioner kroner i Norsk Titanium, som skal produsere titandeler til flyindustrien med egenutviklet 3D-print-teknologi. Den nye produksjonsmetoden kan mer enn halvere svinnet i produksjonen.

– 3D-printing krever mye mindre råmateriale, gir store energibesparelser, og går dessuten mye raskere enn vanlig produksjon. Dette har vi stor tro på, sier prosjektleder Brede Vigdal i Norsk Titanium i en pressemelding.

Sparer materialer
Titan er metallet med høyest styrke i forhold til vekt, og anvendes derfor til å bygge lettere fly som forbruker mindre drivstoff. Dagens produksjon av titankomponenter er imidlertid energikrevende, og svært mye metall går til spille: I dag kjøpes fem ganger mer titan til flykomponenter enn det som faktisk kommer seg opp i luften, og omtrent 40 prosent av det opprinnelige materialet ender som skrapmetall.

Med 3D-printer-teknologien kan Norsk Titanium redusere svinnet fra dagens 80 prosent ned til 30–40 prosent i snitt – og enda mer for de komponentene som egner seg best for 3D-printing.

– I vanlig produksjon tar man en hel barre eller plate av titan, og maskinerer ut den strukturen man ønsker. Også hos oss ender prosessen med maskinering, men vi starter med at en 3D-printer lag for lag bygger en struktur som ligner den endelige komponenten. Det gjør at vi trenger mye mindre titan til å lage samme komponent, forklarer Vigdal.

Sparer energi
Prosjektet er beregnet å gi en årlig energibesparelse på 747 000 kWh sammenlignet med konvensjonell produksjonsteknologi. Besparelsen vil øke etter hvert som produksjonsvolumet stiger.

– 3D-printingen reduserer behovet for maskinering til et minimum, noe som igjen begrenser energibehovet. Dette er et spennende eksempel på hvordan introduksjon av ny teknologi kan gi en produksjonsprosess et mye hyggeligere klimaregnskap, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Les også: Støtte fra Enova til pionerprosjekt

3D-printingen muliggjør i tillegg lokal produksjon med få prosesstrinn, hvor man slipper å måtte transportere materiale og deler over store avstander mellom de ulike prosessene, slik tilfellet ofte er i dag. Også dette begrenser energibehovet.

Kan bli den første
Etter et langt utbyggingsløp med betydelige investeringer, har Norsk Titanium siden 2008 bygget to prototyper og en pilotmaskin. Nå står de klare for å demonstrere at teknologien også evner å masseprodusere med like høy kvalitet. Med støtte fra Enova og Innovasjon Norge vil de utvikle, bygge og teste en kommersiell demonstrasjonsmaskin som skal bringe teknologien videre til fullskala volumproduksjon av titankomponenter for flyindustrien.

– Målet er at den nye maskinen skal bli den første kommersielle 3D-printeren for store, komplekse komponenter i titan. Det aller viktigste ved prosjektet er likevel grunnlaget det legger for å bygge flere slike produksjonsenheter, sier Vigdal.

Les også: Ferjesambandene blir helelektriske

Norsk Titanium starter prøvedriften i slutten av tredje kvartal 2015, og regner med å være i ordinær drift fra slutten av 2016.


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Plattform-skroting kan bli “big business»

Nyhetsbrev

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

500 millionerskontrakt til Kongsberg

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Send til en kollega

0.141