23948sdkhjf

Bygger fly med 3D-printer

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

Enova investerer 7,7 millioner kroner i Norsk Titanium, som skal produsere titandeler til flyindustrien med egenutviklet 3D-print-teknologi. Den nye produksjonsmetoden kan mer enn halvere svinnet i produksjonen.

– 3D-printing krever mye mindre råmateriale, gir store energibesparelser, og går dessuten mye raskere enn vanlig produksjon. Dette har vi stor tro på, sier prosjektleder Brede Vigdal i Norsk Titanium i en pressemelding.

Sparer materialer
Titan er metallet med høyest styrke i forhold til vekt, og anvendes derfor til å bygge lettere fly som forbruker mindre drivstoff. Dagens produksjon av titankomponenter er imidlertid energikrevende, og svært mye metall går til spille: I dag kjøpes fem ganger mer titan til flykomponenter enn det som faktisk kommer seg opp i luften, og omtrent 40 prosent av det opprinnelige materialet ender som skrapmetall.

Med 3D-printer-teknologien kan Norsk Titanium redusere svinnet fra dagens 80 prosent ned til 30–40 prosent i snitt – og enda mer for de komponentene som egner seg best for 3D-printing.

– I vanlig produksjon tar man en hel barre eller plate av titan, og maskinerer ut den strukturen man ønsker. Også hos oss ender prosessen med maskinering, men vi starter med at en 3D-printer lag for lag bygger en struktur som ligner den endelige komponenten. Det gjør at vi trenger mye mindre titan til å lage samme komponent, forklarer Vigdal.

Sparer energi
Prosjektet er beregnet å gi en årlig energibesparelse på 747 000 kWh sammenlignet med konvensjonell produksjonsteknologi. Besparelsen vil øke etter hvert som produksjonsvolumet stiger.

– 3D-printingen reduserer behovet for maskinering til et minimum, noe som igjen begrenser energibehovet. Dette er et spennende eksempel på hvordan introduksjon av ny teknologi kan gi en produksjonsprosess et mye hyggeligere klimaregnskap, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Les også: Stadig flere solceller på norske hustak

3D-printingen muliggjør i tillegg lokal produksjon med få prosesstrinn, hvor man slipper å måtte transportere materiale og deler over store avstander mellom de ulike prosessene, slik tilfellet ofte er i dag. Også dette begrenser energibehovet.

Kan bli den første
Etter et langt utbyggingsløp med betydelige investeringer, har Norsk Titanium siden 2008 bygget to prototyper og en pilotmaskin. Nå står de klare for å demonstrere at teknologien også evner å masseprodusere med like høy kvalitet. Med støtte fra Enova og Innovasjon Norge vil de utvikle, bygge og teste en kommersiell demonstrasjonsmaskin som skal bringe teknologien videre til fullskala volumproduksjon av titankomponenter for flyindustrien.

– Målet er at den nye maskinen skal bli den første kommersielle 3D-printeren for store, komplekse komponenter i titan. Det aller viktigste ved prosjektet er likevel grunnlaget det legger for å bygge flere slike produksjonsenheter, sier Vigdal.

Les også: Enova-støtte til Statsraad Lehmkuhl

Norsk Titanium starter prøvedriften i slutten av tredje kvartal 2015, og regner med å være i ordinær drift fra slutten av 2016.


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nå er siste stålkasse på plass

Aker Solutions må nedbemanne

Trump hindrer WTO

Første HUGIN Superior-kontrakt

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Rogalandsverksted konkurs

Nyhetsbrev

Notvaske-firma gikk konk

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

Mangel på 60.000 arbeidstakere

En brønn - to funn i Norskehavet

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

India svarer på Trumps stål-toll

Ukens vits: Kollegaen

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Sikret seg enda en kontrakt

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Norsk skip står i brann

Enda en båt for Grieg Seafood

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networ...

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Send til en kollega

0.254