23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Skal levere fremdriftssystemet til Norges nye forskningsfartøy

Rolls-Royce har signert kontrakt med verftsgruppen Fincantieri om å levere et komplett fremdriftsystem til det nye norske forskningsfartøyet FF Kronprins Haakon.

Skipsutstyret skal i all hovedsak leveres fra Sunnmøre og Bergen. Skipet skal brukes til miljøforskning ved både Nord- og Sydpolen, skriver Rolls-Royce Marine i en pressemelding.

Fartøyet er også designet av Rolls-Royce på oppdrag fra Havforskningsinstituttet, mens detaljtegninger vil bli utført av Fincantieri.

Det 100 meter lange fartøyet av NVC 395 POLAR-design er utviklet for å takle tøffe isforhold. Det vil overvåke fiskebestander, utføre meteorologiske undersøkelser og ta prøver av havbunnen. Flere norsk forskningsmiljøer er involvert i utvikling og bruk av det nye forskningsfartøyet.

¬- Vi har trukket på våre erfaringer med både offshore og spesialfartøy i utviklingen av FF Kronprins Haakonsom skal kunne operere i noen av klodens kaldeste farvann, sier John Knudsen, President Commercial Marine, Rolls-Royce.

Kontrakten på skipsutstyr fra Rolls-Royce omfatter fire dieselmotorer (to hovedmotorer og to generatorer), to azimuth hovedpropeller, to tunnelthrustere (sidepropeller), elektrosystem, DP automasjon og kontroll samt systemengineering.

Fartøyet skal bygges i Italia, ved Fincantieris to integrerte verft Triva Trigoso-Muggiano, mens den siste utrustingen vil finne sted i Norge. Etter planen skal FF Kronprins Haakondra på sitt første tokt i 2017.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02