- Etter mange krevende år er det bedre balanse i aluminiummarkedet - og våre ambisiøse forbedringsprogrammer gir betydelige resultater som gjør Hydro til en solid aktør som er godt posisjonert for en bedre, større og grønnere fremtid, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i sitt brev til aksjonærene.
- Lavere produksjonskostnader for et tonn aluminium er ikke bare et resultat av kortsiktige kostnadskutt, men en varig effekt av systematiske og målrettede forbedringsprogrammer. Etter hvert som utsiktene forbedres blir det også viktigere å vise styrken i vår forbedringskultur: Å prestere når man må er en ting, men en kultur for kontinuerlig forbedring må uttrykkes i vilje og evne til utvikling også når det ikke er drevet av eksterne kriser, sier Brandtzæg.
- Forbedringsarbeidet vil bli supplert med selektiv vekst og å vri produksjonen mot markedsområder med bedre marginer, samt teknologiske forbedringer som skal etablere Hydro som en ledende industriaktør - og å modne frem noen av verdens mest konkurransedyktige prosjekter når tiden er inne. Etterspørselen etter aluminium vokser raskere enn noe annet metall. Lav vekt, høy styrke og utmerket resirkulerbarhet gjør vårt aluminium til et foretrukkent materiale for å fremme bærekraftig vekst, fortsetter Brandtzæg.
- For oss i Hydro er ikke aluminium bare en handelsvare. Aluminium er der hvor naturressurser møter vår intellektuelle kapasitet. Til aluminiums naturlige egenskaper tilføyer vi våre kunnskapsmessige og teknologiske fortrinn og utvikler løsninger for noen av vår tids store utfordringer - som å spare energi og redusere utslippene av drivhusgasser, avslutter Brandztæg
(Beløp i millioner kroner)
Driftsinntekter: 2014: 77 907 - 2013: 64 877
Underliggende EBIT: 2014: 5 692 - 2013: 2 725
Resultat: 2014: 1 228 - 2013: 839