Kontrakten vil bli styrt fra selskapets Oslo-kontor og vil på det meste engasjere over 3.000 medarbeidere. Arbeidet starter umiddelbart.
Plattformdekket til boreplattformen vil bestå av tre moduler. Aibel skal bygge den største modulen, hoveddekket, ved selskapets verft i Thailand. Borestøttemodulen, som er den nest største, vil bli bygd ved selskapets verft i Haugesund. Den siste modulen, boreenheten, skal bygges hos samarbeidspartner Nymo i Grimstad.
Høsten 2017 starter arbeidet med å sammenstille de tre modulene. Dette vil skje ved selskapets verft i Haugesund. Den ferdige plattformen skal overleveres til Statoil i andre kvartal 2018.
Oppdraget har en estimert verdi på åtte milliarder kroner. I tillegg til Nymo, som skal bygge den ene modulen, blir også Odfjell og National Oilwell viktige bidragsytere. Konsernsjef Jan Skogseth er trygg på at Aibel vil gjøre prosjektet til en suksess for oppdragsgiver Statoil.
– Gjennom Gudrun- og Trollprosjektene viste vi at vi har evne til å levere store EPC-prosjekt. Siden den gang har vi optimalisert gjennomføringsmodellen og jobbet hardt for å effektivisere organisasjonen og arbeidsmetodene. Å vinne dette prestisjeprosjektet gir oss en unik mulighet til å bevise vår leveringsevne, sier han.
Aibel beregner å bruke nærmere 6.000 årsverk på Johan Sverdrup-prosjektet, fordelt på de ulike disiplinene. I tillegg kommer alle ringvirkningene i og rundt områdene der prosjektet skal gjennomføres.