23948sdkhjf

Vil løfte transport fra vei til sjø

En aldrende flåte, strengere krav til utslipp og et ønske om å flytte mer transport over fra vei til sjø skaper et behov for nye løsninger for kysttransport. Short Sea Pioneer, en 2-fartøysløsning som kan endre måten vi frakter varer langs kysten
Det skriver North-Sea Container Line (NCL) i en pressemelding. I går ble fartøyskonseptet Short Sea Pioneer lansert, en revolusjonerende 2-fartøysløsning som kan endre måten vi frakter varer langs kysten, og gjøre miljøvennlig kysttransport konkurransedyktig med landtransport.
– Godsmengden vil øke med 30-40 % de neste 25 årene. Hvis vi ikke klarer å løfte mer gods fra vei til sjø betyr det 80 millioner flere vogntog på veiene. I dag er sjøtransport langs kysten på langt nær konkurransedyktig, sier Hege Økland fra næringsklyngen NCE Maritime Clean Tech som står bak konseptet.

Containerrederiet North-Sea Container Line har vært sentral i utviklingen av Short Sea Pioneer.

– Situasjonen for NCL i dag i Svelgen, der vi henter last fra Elkem, er at havnen vi henter frakt er for liten, og godset må transporteres med lastebil til større havner før det kan lastes ombord. Dette gjelder flere steder langs kysten, sier Arne Jakobsen fra North-Sea Container Line i Haugesund.

Fartøyene er designet slik at omlasting fra moderfartøy til datterfartøy vil skje til sjøs på utvalgte punkter langs kysten. Basert på erfaringer fra offshoreskip vil en slik 2-fartøysløsning være gjennomførbart.

– Den kan brukes over hele kysten. Alle byer og havner hvor man har behov for å løfte transport fra vei over på sjø, spesielt mindre havner som ligger nær industri, som Odda, Måløy, Svelgen og Hardanger, sier Økland.

Politiske rammevilkår må plass
Short Sea Pioneer kan være del av løsningen på en del sentrale utfordringen innen både maritim næring, miljø og samferdsel.

– Konseptet «Short Sea Pioneer» er et godt eksempel på at norsk maritim industri har den kompetansen som trengs for å utvikle neste generasjons transportfartøy, med kystområder over hele verden som potensielt eksportmarked. Men for å få dette til i et kommersielt marked, bør ett sett insentiver på plass fra politikerne, sier Hege Økland fra NCE Maritime CleanTech.

• Offentlig deltaking i pilotprosjekt gjennom for eksempel Enova
• Finansieringsordninger for redere
• Miljørabatt for lav-og nullutslippsfartøy,
• «Vrakpant»-ordninger for gamle fartøy for raskere utskifting
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078