23948sdkhjf

Ulstein feirer X-BOW nummer 100!

Milepælen er nådd 10 år etter at X-BOW-designet ble lansert i 2005.
Etter at det andre og tredje skipsdesignet med X-BOW var blitt solgt til til Bourbon Offshore Norway, fikk konsernsjef Gunvor Ulstein spørsmål fra media om skrogformene nå var en suksess.

- Kom tilbake når vi har 100 solgte design!, var Gunvor sitt svar.

Med den nettopp inngåtte kontrakten for to offshorevindskip for rederlaget Windea nådde Ulstein 100 solgte X-BOW-design, melder Ulstein Gruppen.

– Vi ser nå at X-BOW har blitt en stor suksess i Ulstein sin nyere historie. Da vi solgte ut UT-designene våre til Rolls-Royce i 1999, tok vi til å bygge opp en ny designportefølje og kom raskt opp med konseptet for den nye skrogformen, sier visekonsernsjef Tore Ulstein. Han er også leder og pådriver for området marked og innovasjon i Ulstein.

- Tanktester viste at dette var noe å satse på, forteller han, og fortsetter:

- Egenskapene til de første skipene med denne skrogformene viste at skipene i møtende sjø kunne holde høyere fart, eller holde farten med lavere drivstofforbruk. Samtidig unngikk en å få slag mot baugen fra sjøen, noe som øker komforten til mannskapet om bord. Sjøen slår heller ikke inn over fronten av skipet, og det blir ikke isdanning i kalde farvann, noe som er viktig for tryggheten, sier han, og legger til:

- Vi ønsker å takke alle som har bidratt i løpet av disse årene, og som har vært med på å utvikle en bred og solid portefølje av skip med X-BOW.

Kompetanse ved eget verft
Skipene for Windea skal bygges ved Ulstein Verft.

- Ulstein har nesten 100 års erfaring i å bygge skip. Ulstein Verft er kjente for å bygge avanserte spesialfartøy og prototyper. Med et verft innen konsernet kan vi tilby utprøvde designvarianter, system og løsninger, noe som reduserer prosjektrisiko og er viktig for å vinne kontrakter internasjonalt. Dette er tilfelle også med X-BOW-designene våre, der 29 av 100 skip er bygget på eget verft, sier Ulstein.

Totalt er det solgt 125 skip av Ulstein-design, som er navnet på Ulstein sine design etter 1999.





Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062