23948sdkhjf

Ulstein bygger to offshorevindfartøy

Ulstein Verft har inngått en byggekontrakt med tyske Bernhard Schulte på to serviceoperasjonsskip
- Dette blir de første serviceoperasjonsskipene til vindindustrien som blir bygget ved Ulstein Verft. Skipene er nyutviklet, og med mange nye finesser. Vi er et verft som er spesialiserte på å bygge avanserte prototyper, med et sterkt miljø innen detaljdesign, integrasjon og prosjektstyring. Vi gleder oss til å levere to førsteklasses skip i andre kvartal 2016 og første kvartal 2017, sier Kristian Sætre, administrerende direktør i Ulstein Verft.

Skipene har innredning for 60 personer i enmanns-lugarer, der 40 av disse lugarene vil bli benyttet av teknikerer som skal utføre vedlikehold på vindturbinene. Den viktigste oppgave til et servicefartøy innen offshorevind er å holde seg i posisjon tett opp til turbinene, med minst mulig bevegelse, slik at teknikerne kan gå trygt fra skipet gjennom en hivkompensert gangvei til turbinene.

De endelige detaljene på arrangement og utstyr på skipene er utarbeidet i samarbeid med Windea Offshore GmbH & Co. KG, som er Bernhard Schulte sitt kompetansesenter for offshorevindprosjekt.

Vurderte verft over hele verden
- Leveringspresisjon var førsteprioritet for oss da vi skulle fastsette hva byggeverft vi skulle velge. Vi vurderte flere verft over hele verden, og Ulstein Verft ble valget vårt. De har et solid omdømme, ikke bare på å holde leveringsfrister, men også på å levere innovative skip med høy kvalitet, sier Matthias Müller, direktør for forretningsutvikling i Bernhard Schulte.

Christian Brozinski, sjef for forretningsutvikling i Windea legger til:
- Vi er glade for å fortsette prosjektet sammen med Ulstein ved at vi nå velger verftet deres etter å ha jobbet tett og godt i designfasen sammen med Ulstein Design & Solutions. Ulstein, Windea og Bernhard Schulte har samarbeidet som et designteam, og skapt et fartøy som passer perfekt til behovene i offshorevindindustrien,

Første med X-STERN
Skipene blir de første av ULSTEIN SX175-designet, utviklet for å kunne støtte behovene i offshorevindindustrien. Viktige innslag er den nye akterutformingen X-STERN , og tilsvarende den velprøvde baugformen X-BOW. Skipet kan legge seg enten med X-BOW eller med X-STERN mot været, noe som øker den tiden skipet kan utføre operasjonelt arbeid.

- Vi har hatt et nært samarbeid med rederlaget gjennom denne prosessen, og er svært tilfredse med at Windea valgte denne innovative løsningen, og at de første fartøyene med X-STERN nå blir bygget, forteller Kolbjørn Moldskred, salgsansvarlig for offshorevindfartøy i Ulstein Design & Solutions.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109