23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Verdens første batteriferge blir Ship Of The Year 2014

Den batteridrevne ferge ZeroCat 120 ble i går tildelt Skipsrevyens prestisjetunge pris under SMM 2014 i Hamburg.

Prisen ble overrakt av den norske statssekretæren Dilek Ayhan på den norske paviljongen på SMM utstillingen i Hamburg.

Ivan Fossan og Sigvald Breivik representerte eieren, Norled, mens administrerende direktør Ivar Gaute Kolltveit representerte verftet Fjellstrand AS, og Edmund Tolo representert Fjellstrand Design.

Fortsatt unnder bygging

Den helt utslippsfrie ferge er fortsatt under bygging ved Fjellstrand verft i Hardanger, og bortsett fra batteridriften er den som en vanlig ferge.

Batterifergen er et resultat av at NORLED fra 1. jan.2015 skal drifte fergeoverfarten på E39 mellom Lavik og Oppedal.

Fartøyet har kapasitet for 120 biler og 360 passasjerer, og vil operere med ca.10 knops hastighet. Seilingstiden er 20 minutter og de 10 minuttene i hver ende vil bli benyttet til lading samtidig med lossing og lasting. Fergen vil lagre energi i lithium-ion batterier om bord.

Bygget av aluminium

Lavt energiforbruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Derfor vil fergen bli bygget i aluminium og ha katamaran skrog.

Alle systemer vil bli optimalisert for lavt energibruk og varmegjenvinnere, LED lys og solceller vil være en del av benyttet teknologi om bord.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03