Dagens elbiler og elbåter har begrenset bruk på grunn av den korte rekkevidden. Men med det nye aluminiumluftbatteriet som Alcoa, Pinergy og La Haute Ecole d'Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud (HEIG-VD) har utviklet, kan denne utfordringen være løst. Dette ble demonstrert med en elektriske demobåt på Lake Neuchâtel i Sveits 26. august.
Det nye aluminiumsluftbatteriet skaper energi når aluminium reagerer med luft. Batteriet i elbåten som ble demonstrert inneholder 15 kilo aluminium, noe som gir båten 25 timer ekstra navigasjonstid sammenlignet med de 5 timene til en tilsvarende båt uten aluminiumluftbatteri.
Det er spesielt krevende med elektriske kjøretøy på vann. Dette har Alcoa løst ved å utvikle en ny legering som har styrken, støpeegenskapene og korrosjonsbestandigheten som kreves av metaller brukt i marine fartøy.
- Det er virkelig spennende at vi som aluminiumsprodusent kan bidra til videreutviklingen av den grønne skipsfarten, og særlig her i Norge hvor skipsfarten står så sterkt, har vi store muligheter til å være foregangsland, sier Kai-Rune Heggland, Norgessjef i Alcoa, før han fortsetter:
- Vi har allerede samarbeidet med Phinergy om elbilteknologi, men med denne nye elbåten får vi demonstrert potensialet i anvendelsen av teknologien også på andre områder. Jeg ser for meg at vi i fremtiden ikke bare får grønnere skipsfart, men at vi også for eksempel kan erstatte gamle dieselaggregater i sykehus med det nye superbatteriet, og sikre ren og stabil reservestrøm."