Rolls-Royce har også levert tilsvarende utstyr til de to første gassdrevne taubåtene i verden, bestilt av Buksér og Berging i Oslo for tjeneste på Kårstø. Den første av disse er nettopp satt i tjeneste.
Framdriftsystemet fra Rolls-Royce inkluderer to Rolls-Royce Bergen C-motorer per skip, styringssystem og to azimuth thrustere som sikrer trekkraft og manøvrering i krevende operasjoner.
Naturgass får økende popularitet som drivstoff for skip. Miljømessige fordeler og gunstige gasspriser, gjør at stadig flere redere ønsker å satse på gassdrift. Dette gjelder for mange fartøytyper.
- De fleste av verdens taubåter opererer kystnært og i havner, der utslippskravene er strengest, sier Robert Løseth, Senior Vice President Merchant, Propulsion Systems and Engines hos Rolls-Royce Marine.
-Tilgjengeligheten til LNG øker raskt, og mange store havner vil nok relativt raskt tilrettelegge for dette rene, rimelige og røykfrie drivstoffet til taubåtene.
Rolls-Royce Bergen-motorene er de eneste skipsmotorene av denne type på markedet som er bygget for 100 prosent gassdrift. Rolls-Royce er også ledende i verden på azimuth thrustere for taubåter.
Taubåtene skal bygges av det kinesiske verftet Zhenjiang for levering mot slutten av 2014.
- Norge har 3 200 Rolls-Royce-ansatte, Flertallet av disse jobber i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 900 er ansatt i Bergen Engines AS.
- Omlag 30.000 skip i verden seiler med utstyr fra Rolls-Royce om bord, og store deler av dette er utviklet og produsert i Norge.
- Dette inkluderer motorer, framdriftssystemer, dekksmaskineri, kontroll- og automasjonssystemer og elektriske systemer.