23948sdkhjf

Rolls Royce Marine i Ålesund utvikler ubemannede skip

| Av Hans Jerver | Tips redaksjonen om en historie

Teknologien er på plass, men reglementene kan ikke håndtere skip uten personell, sier lederen av Rolls Royces innovasjonsavdeling i Ålesund.

Oskar Levander, sjef for innovasjonsavdelingen innen marinteknologi i Rolls Royce, forteller til e24.no at man i Ålesund allerede har utviklet teknologi som gjør at skip kan transportere varer uten behov for personell innen for ti år. I følge Levander vil ubemannede skip kunne gi store besparelser i shipping-bransjen på ulike måter.

Men før det går skip uten personell på kryss og tvers av verdenshavene må verdenssamfunnet endre skips-reglementet så det kan håndtere en slik løsning. Og å få denne diskusjonen til å rulle er en like stor jobb som å faktisk utvikle teknologien, mener Levander.

- Det er lite fornuftig å utvikle alle systemer dersom de maritime reglene ikke endres. Vi gjør dermed noen skritt for å vise at det er mulig, og inkluderer samtidig alle aktører til å diskutere disse mulighetene, sier Oskar Levander til e24.no.
Mer om:Rolls Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Døpte Forsvarets nye «superskip»

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

Britisk stålgigant risikerer konkurs

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Send til en kollega

0.198