23948sdkhjf

Letekampanje etter olje skuffer

Statoil gjør et gassfunn i Kramsnø-prospektet i Barentshavet, men leteprogrammet rundt Johan Castberg-feltet har hittil ikke gitt forventede oljevolumer.
I 2011-2012 hadde Statoil et gjennombrudd i Barentshavet med de to «high impact»-funnene Skrugard og Havis, som påviste i alt 400-600 millioner fat utvinnbar olje.

Skrugard og Havis åpnet en ny petroleumsprovins i Barentshavet, og dannet grunnlaget for feltutbyggingsprosjektet Johan Castberg.

I 2013 lanserte Statoil en målrettet letekampanje rundt Johan Castberg-feltet for å avklare ytterligere oljepotensial i området, og gjøre utbyggingsprosjektet mer robust. Letekampanjen omfatter fem prospekter, og Kramsnø var den fjerde av disse.

– Vi nærmer oss avslutningen av denne letekampanjen rundt Johan Castberg-feltet. Av de fire brønnene som er boret hittil er det dessverre bare én som har ført til oljefunn. Det siste prospektet vi skal teste i letekampanjen er Drivis, og vi starter boringen rett etter at vi har fullført Kramsnø, sier Irene Rummelhoff, Statoils letedirektør for norsk sokkel.

Prospektene som er valgt ut for kampanjen tester forskjellige letemodeller og geologiske formasjoner og er uavhengige av hverandre. De var også store nok til å kunne påvirke utbyggingsløsningen.

– Letekampanjen tjener hensikten med å gi oss mest mulig informasjon om området, men har ikke gitt oss det ytterligere ressursgrunnlaget vi håpet på. Det gjør det enda viktigere å forbedre utbyggingskonseptet og redusere investeringene, sier Erik Strand Tellefsen, direktør for feltutvikling i Nord-Norge.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109