Kontrakten omfatter både prosjektering og bygging, og blir et av de største enkeltoppdragene konsernet har gjennomført.
På det meste kan prosjektet sysselsette rundt 100 personer.
Omfattende EPC-kontrakt
Blue Moon Metals har tildelt Momek Services EPC-kontrakten for prosessanlegget ved den planlagte kobbergruven i Kvalsund, skriver Rana Blad.
AnnonseOppdraget omfatter detaljprosjektering, grunnarbeider, bygging av prosessbygninger, stålkonstruksjoner, rørsystemer og montering av mekanisk prosessutstyr.
Ifølge gruveselskapet markerer kontrakten et viktig steg i utbyggingen av Nussir, som har mål om å starte produksjon i fjerde kvartal 2027.
Administrerende direktør i Nussir, Øystein Rushfeldt, beskriver avtalen som en av de største som er inngått i prosjektet, kun overgått av tunnelkontrakten som tidligere ble tildelt LNS.
AnnonseErfaring avgjorde valget
Rushfeldt opplyser at Momek ble valgt etter en samlet vurdering av kompetanse, kapasitet og erfaring med tilsvarende industriprosjekter.
Han understreker at ønsket om å benytte leverandører fra Nord Norge var positivt, men at selskapet ble valgt på grunn av kvalifikasjonene og ikke geografisk tilhørighet.
Rushfeldt deltok heller ikke i selve tildelingsprosessen fordi han har tilknytning til Mo i Rana.
Et av konsernets største oppdrag
Konsernsjef Roger Skatland i Momek Group sier til Rana Blad at prosjektet vil pågå i om lag halvannet år. I den mest intensive fasen vil rundt 100 medarbeidere være involvert.
AnnonseArbeidet starter med prosjektering, planlegging og mobilisering før den praktiske byggefasen kommer i gang.
Ifølge Skatland blir en av hovedutfordringene å integrere nytt prosessutstyr med eksisterende infrastruktur slik at hele anlegget fungerer som én samlet produksjonslinje.
Han ønsker ikke å opplyse kontraktens verdi, men peker på bemanningsomfanget som en indikasjon på prosjektets størrelse.
Gruveprosjektet følger planen
Blue Moon Metals har samtidig mottatt de nødvendige myndighetsgodkjenningene for den videre utbyggingen. Miljødirektoratet har godkjent oppdatert utslippstillatelse og avfallsplan, mens Direktoratet for mineralforvaltning har gitt grønt lys til den reviderte driftsplanen.
AnnonseUtbyggingen under bakken er allerede godt i gang. Gruveselskapet opplyser at den underjordiske utviklingen har passert 2.000 meter, samtidig som transporttunnelen for malmbåndet er ferdigstilt.
Selskapet opprettholder derfor planen om oppstart av kobberproduksjon i løpet av fjerde kvartal 2027.
Annonse


