23948sdkhjf

Nye tiltak fra Kongsberg Automotive etter avsløring om videresalg av deler

I februar ble det kjent at deler fra Kongsberg Automotive (KA) hadde funnet veien til det russiske markedet.

Nå har KA iverksatt en rekke tiltak for at dette ikke skal kunne skje igjen.

Delene fra KA gikk til det russiske markedet gjennom videresalg i ettermarkedet. Tidligere har selskapet beklaget dette, og sagt at det er uakseptabelt og strid med selskapets verdier.

Avsluttet kundeforhold

Nå tar KA grep for at dette skal kunne skje igjen. Etter avsløringen i februar opplyste selskapet at ettermarkedskunder måtte signere en erklæring om å etterleve gjeldene sanksjonsregler. Dette innebærer at de forplikter seg til å følge regelverket i hele sitt videresalg, også gjennom egne kunder og videre salgsledd. KA har avsluttet kundeforholdene med de aktørene som ikke har signert. Dette tiltaket er viktig for å tydeliggjøre ansvar og sikre at vi kun samarbeider med kunder som tar regelverket på alvor.

I en ny pressemelding torsdag går det fram at KA også har innført følgende tiltak:

  • Forbedret evalueringsverktøy: KA har tidligere brukt eksternt evalueringsverktøy for å vurdere våre kunder. Etter diskusjon med eksterne rådgivere har KA tatt i bruk et forbedret verktøy fra en meget anerkjent leverandør. Samtlige ettermarkedskunder er nå vurdert gjennom dette nye verktøyet.
  • Ny prosedyre for kundegodkjenning: KA har etablert og implementert en ny, tydelig prosedyre for evaluering og godkjenning av nye og eksisterende ettermarkedskunder. Denne er basert på beste praksis og innspill fra eksterne eksperter.
  • Intern opplæring og risikobevissthet: KA har gjennomført opplæring i sanksjonsregelverket og bruk av den nye prosedyren. En sentral del av opplæringen har vært å styrke evnen til å identifisere «røde flagg» og proaktivt vurdere risiko for videresalg til sanksjonerte områder.

KA har i løpet av de siste dagene vært i kontakt med Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i anledning saken, og vi samarbeider med dem for å belyse den på en grundig og ryddig måte.

Tilgjengelig for andre selskaper

Videre skriver selskapet: «Vi gjør oss også tilgjengelig for andre selskaper som ønsker å vite mer om våre erfaringer og tiltakene vi har implementert. Vår erfaring viser hvor avgjørende det er med tydelige kontraktskrav, grundige kundeanalyser og intern bevisstgjøring».

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079