Stålet lå under et kompakt snødekke, som av mannskaper på stedet nærmest beskrives så hard som betong.
Snøraset på Bergensbanen mellom Hallingskeid og Myrdal var stort, og et vind- og snøfokk-bygg ble tatt av snømassene.
Ødelagt
Det har de siste dagene vært et omfattende arbeid med å grave fram overbygget igjen. Og overbygget i stål ble sterkt maltraktert av snømassene.
Bane Nor opplyser til Avisa Hordaland at det er snakk om mer enn 80 tonn med stål som har ligget hulter-til-bulter under snømassene, og som nå er gravd fram.
– Det har vært pluss/minus 40 medarbeidere i sving. Noen trekker i trådene, men de fleste har vært i fjellheimen og jobbet, sier pressevakt i Bane Nor, Harry Korslund, til lokalavisa.
Bane Nor har fått god hjelp av medarbeidere fra Mesta og Veidekke til å gjøre ryddejobben.
Sementhard snø
Korslund kan fortelle at var sementhard snø og at det er anslått at det lå 86 tonn med stål hulter-til-bulter godt pakket i snømassene.
Arbeidene de gjorde var gull verd, for ved 23-tiden sist lørdag kunne Bane Nor melde at Bergensbanen var åpen for trafikk igjen.
Vind- og snøfokk-overbygget blir ikke bygget opp igjen nå, men senere, ifølge avisa.