23948sdkhjf

Gjenbruk av skipsdeler kan gi ny giv for verftene

Norsk verftsindustri kan få et løft med Maritime CleanTech og Grieg Green’s planer for en sirkulær verdikjede for skipsfarten – fra bygging til opphugging.

Verdens skipsflåte skal gjennom en omfattende fornyelse for å nå klimaforpliktelsene frem mot 2050. 

Det betyr stor nybyggingsvirksomhet og også opphugging av gamle skip. Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen BIMCO estimerer at 15.000 skip vil nå slutten av sin levetid de neste 10 årene og dette er en dobling i antalll fra de foregående 10 år.

Fra vugge til grav

Vestland Fylkeskommune har nå gitt 1,6 million kroner i støtte til et samarbeidsprosjekt som skal sikre datadrevet bærekraft fra vugge til grav for verdens skip.

Det banebrytende samarbeidet skal redusere avfall og miljøpåvirkning, samtidig med å gi ansvarlige maritime aktører økt konkurranseevne.

– Vår maritime industri har en stolt tradisjon og sterk innovasjonsevne. Ved å samle aktører fra hele verdikjeden, vil vi utvikle bærekraftige løsninger som ikke bare reduserer utslipp, men som også gir oss et konkurransefortrinn internasjonalt, sier adm. direktør i Maritime CleanTech, Ada Jakobsen.

Fremtidige krav skjerper behovet for gjenbruk

Det kan komme EU-reguleringer for skip og maritimt utstyr som kan sammenlignes med returordninger for hvitevarer og elektronikk, der produsenten er ansvarlige for å sikre forsvarlig avfallshåndtering. I så fall må norske verft og skipsbyggere i fremtiden kunne sikre at utrangerte skip håndteres på en miljøvennlig måte.

Gjennom det nye samarbeidet, som også involverer aktører fra hele den maritime verdikjeden, skal det utvikles konkrete verktøy som sikrer mer informerte beslutninger i hele livssyklusen til skip.

Et av verktøyene, Grieg Greens "YardScore", vil spille en sentral rolle i å evaluere og forbedre bærekraften ved verftsoperasjoner. Dette vil gi aktører i den maritime verdikjeden bedre forutsetninger for å sikre at verftene som bygger, reparerer og resirkulerer skip gjør dette på en sikker og miljøvennlig måte, samt at materialer og utstyr i større grad blir gjenbrukt.

– Mangelen på nøytrale og effektive verktøy for bærekraftsvurdering av underleverandører og verft er en utfordring for industrien. Dette prosjektet vil sikre dette, samt bidra til utvikling av en sirkulær maritim økonomi med global effekt, sier Pia Meling, adm. direktør i Grieg Green.

Etterspørselen etter «grønne» stålprodukter vil øke

Potensialet er stort for gjenbruk av skipsutstyr som kraner, innredning og maskineri og materialer som stål og kobber. Dette gjelder også på tvers av sektorer; den økende etterspørselen etter stålprodukter som er laget av gjenvunnet materiale (såkalt «grønt» stål) til havvindprosjekter og næringsbygg er et eksempel på hvordan prosjektet kan bidra til klimavennlig vekst i andre segmenter.

- For norske maritime bedrifter er dette en mulighet til å være i førersetet for fremtidens løsninger, og bidra til en grønnere og mer sirkulær global skipsfartsnæring, sier Ada Jakobsen.

Kilde: Pressemelding fra Maritime CleanTech

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063