23948sdkhjf

Hydro-gaven Krossobanen går en usikker framtid i møte

Det trengs nærmere 150 millioner kroner for å få turistattraksjonen på Rjukan i drift igjen.

Taubanen har vært stengt siden i sommer, grunnet mangler etter en kontroll.

Nå er styrelederen usikker på når den vil kunne komme i drift igjen.

– Ut fra de tallene vi har nå, er det snakk om kostnader på i underkant av 150 millioner. Det er det siste estimatet vi har fått, sier styrelederen Karin Rø til NRK.

Gitt som gave i 1928

Krossobanen ble i 1928 gitt som en gave fra Norsk Hydro til befolkningen på Rjukan slik at de kunne ta seg opp i høyden i vinterhalvåret. Taubanen står på Unescos verdensarvliste og ble fredet i 2015.

Tinn kommune eier nå 90 prosent av Krossobanen AS. Det var etter en kontroll foretatt av Jernbanetilsynet sist sommer at det ble avdekket avvik, i tillegg til manglende dokumentasjon på sikkerhetssystem på banen.

Styrelederen har et håp om at den bli åpnet igjen til 100-årsjubileet i 2028.

Hun tror det ikke er sannsynlig at den blir nedlagt. Ikke minst fordi taubanen betyr så mye for veldig mange. 

Turistattraksjon

I tillegg er den en solid turistattraksjon for Rjukan.

Kathrine Haatvedt (Ap) er ordfører i Tinn kommune, og hun sier til NRK at det er politisk vilje til å gi penger til at banen kan komme i drift igjen. Men hun håper også staten kan bidra. Men det er uavklart hvordan kostnadsbildet rundt Krossobanen vil være.

Det er ikke så lenge siden at Krossobanen AS søkte om 67 millioner kroner fra Riksantikvarens tilskuddsordning for verdensarvsteder.

Har søkt om midler

NRK skriver imidlertid at det nasjonalt er søkt om 156,6 millioner kroner fra denne potten, hvor det i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 kun er satt av 56,8 millioner.

Det er derfor lite som taler for at Krossobanen får søknaden sin oppfylt fra denne potten.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067