23948sdkhjf

Hurtigbåt-elektrifiseringen drar ut i tid

Politikerne ønsker at hurtigbåter på flere av ferjestrekningene her i landet skal bli elektrifisert. Men pengemangel hos fylkene gjør at elektrifiseringen lar vente på seg.

Brødrene Aa er en av båtbyggerne som leverer elektriske hurtigbåter. 

Verftet leverer ifølge NRK snart den første av tre hurtiggående katamaraner med batteriteknologi.

- Teknologien er ikke dyrere

Adm. dir. i selskapet, Tor Øyvind Aa sier at teknologien allerede nå er tilgjengelig og at utslippene kan fjernes uten at det koster fylkeskommunene noe ekstra.

- Så kravet om nullutslipp på kortere ruter er mulig å gjennomføre i dag, sier han.

Brødrene Aas katamaraner har behov for 25 prosent diesel i energimiksen. Fartøyet som leveres Vestland fylkeskommune skal trafikkere Kristiansund-Trondheim.

Dyrtid og pengemangel

Å elektrifisere hurtigbåtsambandene langs kysten har det vært politisk enighet om lenge. Men dyrtiden som både fylker og kommuner nå merker, gjør at pengemangelen utsetter satsingen. Et flertall i Vestland fylke mener nå at man må utsette overgangen til utslippsfrie hurtigbåter til tidligst 2029, skriver NRK.

Og som så mye annet i kommune- og fylkesøkonomien for tiden ønsker ikke staten å være med på spleiselaget for å elektrifisere hurtigbåtene.

En elektrifisering vil ha en merkostnad på 1,5 milliarder kroner. Regjeringen vil bidra med 240 millioner kroner til Hurtigbåtprogrammet.

Og siden ikke staten vil være med på å spleise på dette, har Vestland fylket trukket anbudet, som de allerede gikk ut med i 2023.

Stor-forurenser

NRK skriver at de 200 hurtigbåtene som er i drift i Norge i dag, forurenser ni ganger mer enn personbiler og fire ganger mer enn fly pr. transportkilometer.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078