23948sdkhjf

Mye stål i ny Hommelvikbru

Hommelvikbrua sørgående blir bygget som stålplatebærer i samvirke med betongdekke.

Contur AS har fått oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes.

Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva. Byggestart blir i august 2024.

Stålplatebærer

Hommelvikbrua sørgående blir bygget som stålplatebærer i samvirke med betongdekke. Det blir to kjørefelt, med en lengde på 228 m, fordelt på 4 spenn. Hommelvikbruas sørgående kjørefelt skal stå ferdig i desember 2025.

- Vi er glade for å ha fått på plass entreprenør som skal bygge ferdig brua. Brua er viktig for fremdriften i hele prosjektet. Det er derfor viktig å ferdigstille den så fort som mulig, sier prosjektsjef Magne Ramlo.

- Viktige overordnede mål for hele prosjektet er at trafikksikkerhet og fremkommelighet prioriteres i anleggsgjennomføringen, og at det blir minst mulig ulemper for naboer og andre berørte, sier Ramlo.

Null-visjon for personskader og miljøutslipp

Nye Veier har høye forventninger til entreprenøren med hensyn på seriøsitet og ytre miljø. Arbeidet som skal utføres skjer i et område der det tidligere har gått ras, i tillegg til at arbeidet skal utføres i høyt og bratt terreng, og med nærføring til eksisterende E6.

Hommelvikbrua krysser elva Homla, som er et vernet vassdrag og et populært turområde.

Kilde: Pressemelding fra Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.121