Hydrogendrevne gassturbiner vil gi en grønnere europeisk industri
Det vil være et viktig steg for å avkarbonisere norsk og europeisk industri.
Gassturbinmotorer som opererer med en blanding av hydrogen og naturgass er ikke noe nytt, men effektiviteten reduseres betydelig når turbinene opererer på rent hydrogen. For at hydrogen skal bli et alternativ, må turbinene jobbe like effektivt på rent hydrogen som på fossile brensler.
Bærekraftig energikilde
- Hydrogen er en bærekraftig energikilde. Ved å operere på 100 prosent hydrogen, kan vi redusere avhengigheten av fossile brensler og bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Nils Røkke, Bærekrafts direktør i SINTEF og leder av det nasjonale forskningssenteret innen hydrogen, FME HYDROGENi.
Forbrenningsteknologien som nå skal testes og demonstreres heter DLE H2 (Dry-Low Emission Hydrogen). Teknologien gir verdier til industrien gjennom økt bærekraft, fleksibilitet og effektivitet.
Flere viktige fordeler for industrien
- Ved å opprettholde effektiviteten mens vi opererer på 100 prosent hydrogen, kan vi sikre at vi får mest mulig energi ut av hver enhet hydrogen. Dette gjør energiproduksjonen mer kostnadseffektiv for industrien forklarer Thomas Indlekofer, forsker i SINTEF Energi og prosjektleder for HyPowerGT.
DLE H2 gjør at gassturbinen kan operere på rent hydrogen som gir lave NOx-utslipp. Videre gjør teknologien det mulig å håndtere blandinger av naturgass og hydrogenkonsentrasjoner.
- En gassturbin som kan operere på enhver blanding av naturgass og hydrogen (opptil 100% hydrogen) gir oss større drivstoff-fleksibilitet. Dette kan være spesielt nyttig i en overgangsperiode hvor vi gradvis beveger oss bort fra fossile brensler, sier Nils Røkke.
Med potensial til å oppgradere eksisterende infrastruktur, representerer DLE H2-teknologien et viktig skritt mot dekarborisering av norsk og europeisk industri mener forskerne.
Fireårig prosjekt
- Teknologien kan monteres i eksisterende gassturbiner, noe som muliggjør oppgradering av eksisterende infrastruktur i industrien. Dette kan bidra til å redusere kostnadene og kompleksiteten ved overgangen til mer bærekraftige energikilder, forklarer Indlekofer.
Mot slutten av det fireårige prosjektet, vil prototypen demonstreres på en Baker Hughes NovaLTTM16-gassturbinmotor.
For mer informasjon, kontakt Thomas Indlekoefer hos SINTEF Energi, thomas.indlekofer@sintef.no eller besøk prosjektets nettside hypowergt.eu.
Om prosjektet:
Partnere: SINTEF Energi (Norge, koordinator), Baker Hughes (Italia), SNAM (Italia), ETN Global (Belgia), CERFACS (Frankrike), Lucart (Italia), Zürich University of Applied Sciences (Sveits), TotalEnergies Onetech (Frankrike) og EQUINOR (Norge).
HyPowerGT-prosjektet støttes av Clean Hydrogen Partnership og dets medlemmer (GA 101136656) og Swiss Federal Department of Economic Affairs, Education and Research, State Secretariat for Education, Research and Innovation (SERI).
Varighet: 1. Januar 2024 – 31. Desember 2027
Kilde: Pressemelding fra SINTEF