23948sdkhjf

Var togavsporingene på Ofotbanen likevel sabotasje?

LKAB tapte flere 100 millioner kroner på de to togavsporingene tidligere i vinter.

Bane Nor og den svenske havarikommisjonen mener de sannsynligvis skyldes teknisk svikt.

Men nå sier den svenske sikkerhetstjenesten Säpo at flere jernbaneavsporinger i Sverige etteforskes som mulig sabotasje fra fremmede makter.

Russland planlegger sabotasje

Det er NRK som skriver dette, samme dag som det ble kjent at flere etterretnings- og sikkerhetstjenester i flere europeiske land mener at Russland planlegger større sabotasjeaksjoner mot europeisk infrastruktur.

Ofotbanen, som på svensk heter Malmbanan, frakter jernmalm fra LKABs anlegg i Kiruna til Narvik der malmen skipes videre til europeiske stålverk. To togavsporinger tidligere i vinter førte til lengre stenginger av banen, noe som igjen førte til store tap for LKAB.

Men togavsporingene på Ofotbanen har ikke vært de eneste i Sverige. Nå sier Säpo til den britiske avisa Financial Times at alle avsporingene er under etterforskning som mulig sabotasje fra fremmede makter. Statsminister Ulf Kristersson bekreftet mandag også dette.

Flere togavsporinger i Sverige

Flere europeiske sikkerhets- og etterretningstjenester mener Russland planlegger omfattende sabotasjeaksjoner mot europeisk infrastruktur.

Den svenske sikkerhetstjenesten Säpo sier til Financial Times at flere jernbaneavsporinger i landet den siste tiden er under etterforskning som mulig sabotasje fra fremmede makter.

Hendelsene i Sverige settes så i sammenheng med den generelle økte trusselen fra vestlig etterretning om økt sabotasjefare fra Russland.

NRK skriver at LKAB i løpet av mars har avlyst en av tre transporter av jernmalm på Ofotbanen. 300 ansatte skal ha fått varsel om mulige oppsigelser på grunn av fall i produksjonen.

Norsk fiskeeksport også rammet

Men det er ikke svensk jernmalm-industri som ble rammet av den 76 dager lange stengningen av strekningen Kiruna-Narvik. Norske sjømatprodusenter bruker toglinjen for å frakte fisk Nord-Norge til Sveige med banen, og så videre ut til Europa.

Til sammen har norske fiskeprodusenter tapt nærmere fire milliarder kroner på de to månedene banen ble holdt stengt etter de to togavsporingene.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066