23948sdkhjf

Sjøsetting av første CSOV-skip til Olympic

Lørdag 6. april ble konstruksjonsstøttefartøyet (CSOV) «Olympic Boreas» dokket ut fra dokkhallen ved Ulstein Verft.

Skipet er basert på den nye TWIN X-STERN-løsningen - sjøens svar på «firhjulsdrift», ifølge rederiet.

«Olympic Boreas» er byggnummer 318 og det første av to søsterskip for Olympic. Som CSOV-skip skal skipa yte støtte til konstruksjonsprosjekt og utføre serviceoppdrag innan offshoreenergi.

Det nyeste innen teknologi

Representanter fra rederiet og skipsverftet var til stedet på utdokkingen for å se da skipet kom glidende ut fra dokkhallen.

- Det var flott å se på sjøsettingen av «Olympic Boreas». Den svært gode kvaliteten på skipsbyggingsarbeidet som Ulstein har vist gjennom byggeprosessen er imponerende. Vi ser fram til å overta dette toppmoderne CSOV-fartøyet når det er ferdigstilt til sommeren. Skipet er utstyrt med det nyaste av teknologi som kan muliggjøre bærekraftige operasjoner, forteller VP Commercial/Renewables Frode Andreassen i Olympic.

Prosjektstatus

- Utrustingsarbeidet, som favner innredning, elektriske installasjoner, rørarbeid og mekaniske installasjoner er godt i gang. Utvendig malingsarbeid ble ferdigstilt mens skipet oppholdt seg i kontrollerte omgivelser inne i dokkhallen. Vi har også kommet i gang med oppstartsstadiet i prosjektet, sier prosjektleder Helge Torvik i Ulstein Verft.

Om fartøyene

Kontrakten mellom Olympic og Ulstein ble signert i 2022 og innebea bygging av to CSOV-skip ved Ulstein Verft. Skroga blir bygd ved Crist-verftet i Polen. Fartøyene har dieselelektrisk framdrift med variabelt turtal i kombinasjon med store batterisystem. Ulstein Power & Control skal levere en omfattende kraft- og automasjonspakke, inkludert en stor batterileveranse til skipene.

Fartøyene er basert på ULSTEIN SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. De er 89,6 meter lange, og har en bredde på 19,2 meter og har plass til 126 personer fordelt på 91 utvendige lugarer med dagslys.

Skrogformene og det hybride framdriftssystemet vil sikre høye operasjonelle ytelser, gode sjøegenskaper og redusert avtrykk.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093