23948sdkhjf

Regjeringen ønsker å ruste opp Ofotbanen

Ofotbanen skal rustes opp på norsk side. Det går fram av Nasjonal Transportplan (NTP).

Ofotbanen er faktisk Norges travleste jernbanestrekning – en strekning hvor det foregår både malm-, gods- og persontransport.

Siden midten av desember i fjor har banen vært stengt etter to togavsporingen – den siste for halvannen uke siden.

Stål til Europa

Det er NRK som skriver at det har kommet en lekkasje fra NTP. Regjeringen ønsker nemlig å ruste opp Ofotbanen – på norsk side. Bakgrunnen er enkel:

Det svenske gruveselskapet LKAB kjører vanligvis 10 daglige tog fullastet med jernmalm med Ofotbanen, som er den viktigste forsyningslinjen for å produsere stål i Europa. NRK skriver at mer enn 60 prosent av godsmengden i tonn. Malmen sendes til fra LKAB i Kirun a til Narvik, der den videretransporteres til Europa med båt. LKAB har siden togavsporingen 16. desember i fjor tapt om lag 100 millioner kroner daglig som følge stengningen.

Viktig også for fisk

I tillegg brukes jernbanestrekningen også til transport av fisk. «I løpet av et år blir det fraktet fisk for 25 milliarder kroner over Ofotbanen, og over halvparten av alle dagligvarer til Nord-Norge fra Narvik og nordover kommer over Ofotbanen», skriver statskanalen.

Aktørene som benytter seg Ofotbanen – på svensk side kalt Malmbanan – ønsker dobbeltspor, men det åpnes det ikke for i NTP i perioden 2025 til 2036.

Krysningsspor

Det var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som kom med lekkasjen da han besøkte Nordland tirsdag. Han understreket spesielt Ofotbanens betydning i et beredskapsperspektiv.

Han kunne avsløre at man ønsket å bygge såkalte krysningsspor på strekningen.

 

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109