23948sdkhjf

Gode tider for verftene

De siste årene har norske verft slitt. Men i 2023 snudde trenden, og nå har verftene mer enn nok å gjøre.

En ny næring har vokst fram i det grønne skiftet. Havvind.

Og skip som trengs til å etablere havvindparker og serve havvindprosjektene har norske verft spesialisert seg på. Dette sammen med en svak norsk krone har trolig vært på å snu trenden blant norske verft det siste året.

Flere oppdrag

Mens skip tidligere ble bygget i utlandet, ikke minst i Tyrkia, har flere norske verft nå fått flere oppdrag, skriver Aftenposten/E24. Og det kommer godt med i en svært konkurranseutsatt næring, som fortsatt ønsker at norske rederier og ikke minst statseide instituasjoner som skal bygge skip må velge norske verft.

Avisa skriver at enkelte av rederiene på nordvestlandet, der de fleste større verftene er lokalisert, har de senere månedene signert ordrer og kontrakter i et temp som overgår offshore-boomen for 15 år siden.

All-time high-måned

Tidligere i år kunne Metalsupply melde at VARD-konsernet i desember kunne notere seg for en av de sterkeste månedene noensinne. I desember i fjor signerte VARD-gruppen ordrer for åtte milliarder kroner.

Den rekordhøye ordreinngangen gjør at verftene i gruppen har behov for 150 nye medarbeiere i Norge i løpet av inneværende år. Også Ulstein Verft melder om samme trend, og skal øke antall ansatte med 50.

Nybygg i kø

Framtidsutsiktene for den norske verftsgruppen ser lovende ut. Nybygg stær nærmest i kø fram til langt ut i 2026, og i tillegg har verftet flere større reparasjons- og ombyggingsoppdrag på gang.

Verftene tar ofte inn ansatte som tidligere måtte slutte på grunn av nedgangstider for industrien for noen år siden.

KIlde: Aftenposten/E24/Menon Economics

Kilde: Aftenposten E24.no

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.119