23948sdkhjf

VARD med kontrakt på en SOV til Cyan Renewables

VARD har signert kontrakt på design og bygging av en skreddersydd moderne hybrid Service Operation Vessel (SOV) for det taiwanske selskapet Cyan Renewables.

Cyan Renewables er Asias første dedikerte havvindfartøyeier.

Cyan har hovedkontor i
Singapore, og har som oppgave å legge til rette for det grønne skiftet ved å være den
foretrukne partneren til både vindparkutviklere og fartøyoperatører. Fartøyet vil inngå en
langsiktig kontrakt med Siemens Gamesa på Hai Long No. 2. Dette er en del av Hai Long
Offshore Wind Project, bestående av havvindparkene Hai Long No. 2 og No. 3 i Taiwan. VARD ble tildelt design og bygging av SOV-en etter et anbud i konkurranse med andre leverandører. 

Skreddersydd

Grunnlegger av Cyan Renewables Lee Keng Lin er optimistisk med tanke på byggingen:

- Vi er glade for å engasjere VARD til å bygge vår SOV for havvindprosjektet Hai Long.
Skreddersydd spesielt for Siemens Gamesas serviceoperasjoner på Hai Long, er fartøyets
vekt på energieffektivitet et eksempel på forpliktelsen vår om innovasjon og bærekraft i
havvindsektoren. Dette tilskuddet bringer oss også enda et skritt nærmere målet om å
doble flåten vår de kommende årene. Vi ser frem til å jobbe tett med VARD for
ferdigstillelsen av denne SOV-en.

Denne versjonen av VARD 4 19-designet er en svært allsidig plattform, skreddersydd for
serviceoperasjoner for Siemens Gamesa på havvindparken Hai Long. Fartøyet tilbyr
klasseledende stasjonær drift, sammen med svært drivstoffeffektive løsninger og logistikk.
Ytterligere forberedelser gjøres for at fartøyet skal kunne konverteres til lav- eller
nullutslippsoperasjoner. 

Ekstremt energieffektivt

Dette hybride diesel-elektriske fartøyet er designet med moderne DC-teknologi og det er første gang dette kombineres med 2 inntrekkbare Azimuth thrustere. Disse løsningene gjør at fartøyet kan operere med kun ett generatorsett med variabel hastighet, i tillegg til med batterier, i et lengre tidsrom i vindparken. Dette, sammen med faste magnetiske elektromotorer for propeller, gir et ekstremt energieffektivt fartøy og best mulig DP-kapasitet og støyreduksjon.

- Vi er glade for å få denne muligheten til å delta i utviklingen av de raskt voksende
markedene for havvind i Asia sammen med Cyan Renewables. Med våre verdensledende
design- og ingeniørteam, drar vi veksler på den lange erfaringen VARD har som
integrerte skipsbyggere for å kunne realisere maritime muligheter i nært samarbeid med
kundene våre, sier konsernsjef i Vard Group, Alberto Maestrini.

Datterselskap Seaonics

VARDs spesialiserte datterselskap Seaonics leverer sin ECMC 30 meter «walk-to-work» -
gangveg, og utvider produktsortimentet av helelektriske bevegelseskompensert gangveger med kranfunksjonalitet. Gangvegen vil være montert på en pedestal og med en 3-tonns SWL 3D kompensert krankapasitet og en lasteheis for å støtte effektive logistikk-operasjoner. 

Vard-konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro deltar i prosjektet med
omfattende leveranser av SeaQ-utstyr og grønne løsninger, inkludert en SeaQ Bridge. Vard
Electro leverer også en fullt integrert kraft- og automasjonspakke med spesielt søkelys på lite direkte utslipp som også inkluderer en batteribasert hybridløsning.

Vard Interiors leverer moderne interiørløsninger, og grønt HVAC R-system med mål om å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.

Ny kunde

Runar Vågnes er SVP i Sales and Marketing i VARD og har vært ansvarlig for den kommersielle delen av kontrakten.

- Cyan Renewables er en ny kunde for VARD, og et raskt voksende selskap i
fornybarmarkedet. Vi gleder oss til å samarbeide med dem. Å vinne nok et anbud i en
verdensomspennende konkurranse på både design og bygging er gledelig. Alle de tre
involverte selskapene kom til prosjektet med tidligere erfaring fra servicetonnasje fra
vindparker, inkludert kjennskap til driften i Taiwan,sier han.

Fartøyet vil bli bygd, utstyrt, ferdigstilt og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Leveringen er
planlagt andre kvartal 2026. 

Kilde: Pressemelding fra VARD

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109