23948sdkhjf

Havarikommisjonen: Avvik i rutiner førte til båtkollisjon

Ifølge rapporten oppfattet mannskapet på servicebåten det ikke som unormalt at hurtigbåten kom like mot de, da dette var normalt, og de hadde vikeplikt. Mannskapet på servicefartøyet heldt da samme fart og kurs.

Det skriver Havarikommisjonen i sin rapport om båtkollisjonen som skjedde i Edøyfjorden 28. juni i fjor.

Hurtigbåten «Tyrhaug» var på vei fra Kristiansund til Edøy med passasjerer da den kolliderte med servicefartøyet «Frøy Loke». Ulykken førte til personskader og store materielle skader på fartøyene.

30 ble evakuert

I tillegg ble 30 personer evakuert.

«Mannskapet på servicefartøyet Frøy Loke oppfattet hurtigbåtens kurs rett mot dem som en normalsituasjon og de hadde erfart tilsvarende situasjon flere ganger tidligere. Det var derfor et rasjonelt valg å beholde kurs og fart da fartøyet som er innhentende fartøy har vikeplikt, og de antok at hurtigbåten kom til å endre kurs i tide. Det ble derfor ikke vurdert å foreta en unnamanøver», heter det i den ferske rapporten fra kommisjonen.

Da aktiv navigatør på hurtigbåten Tyrhaug hadde sitt fokus rettet mot en passerende seilbåt til styrbord, og støttenavigatøren befant seg i rommet bak bro, oppfattet de ikke kollisjonsfaren.

"Kan ha blitt oversett"

«Oppfatning av risikoer i rutinemessige arbeidsoppgaver er noe mennesker over tid normaliserer, og er noe som fører til at risikoer etter hvert kan bli oversett eller ikke oppfattet. Dette er en av flere faktorer som bidrar til å forstå hvorfor det ikke har vært fullt samsvar mellom de rutinene som stod oppført i prosedyrene og det som ble gjennomført i praksis», skriver Havarikommisjonen videre.

Kommisjonen ønsker i forbindelse med denne ulykken å løfte frem følgende sikkerhetslæring:

• Sikker drift av fartøy må baseres på at risikobildet er likt hos både landorganisasjon og om bord. 

• Det kan oppstå avvik mellom beskrevne prosedyrer og utførende praksis over tid, og det er viktig med en felles oppfattelse og forståelse av arbeidsoperasjonene og risikoene om bord. 

Kilde: Statens Havarikommsisjon

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.116