23948sdkhjf

Kimek: - Russland-sanksjonene er en tragedie

-Og de er en farse, sier direktør Greger Mannsverk ved Kimek.

Kimek – Kirkenes Mekaniske Verksted – er hardt rammet av de sanksjonene som norske myndigheter har innført mot Russland etter landets invasjon av Ukrania.

Det meste av Kimeks omsetning kom fra vedlikehold og reparasjon av russiske fiskefartøy før krigen var en realitet. Men så kom krigen, og så kom sanksjonene, som i fjor ble styrket ytterligere, noe som gjorde at hjørnesteinsbedriften i Kirkenes gikk på en real smell.

Tragedie og farse

I en reportasje i Dagsavisen lørdag karakteriser Kimek-direktør Greger Mannsverk sanksjonene som en tragedie – og farse.

Hvis hensikten er å ramme Russlands krigføring, må de først stanse olje- og gassimporten. Da tar de økonomien, og det blir bråstopp i Russland, sier han.

2023 så ut til bli et rekordår for Kimek, skriver avisa. Men det var inntil 12.mai i fjor. Da kom det nemlig en presisering av sanksjonsforskriften og hvordan den skulle forstås – spesielt mot verftsbransjen som Kimek er en del av.

Søke om dispensasjon

Det betød i realiteten at det meste av aktiviteten ved verftet måtte avsluttes. I ettertid har Kimek måtte søke om dispensasjon for sluttføring av to skip som lå inne for reparasjon og to russiske fartøy som det har vært gjort nødreparasjoner på.

Når dette skrives har det mekaniske verkstedet i Kirkenes inne en søknad om å få inspisere og reparere en russisk fiskebåt med skade i skroget. Men dette tar tid.

- Først fikk vi klarsignal til å inspisere fartøyet, men ikke reparere det. Så fant vi skaden, og for mer enn to uker siden søkte vi om å få lov til å ta båten i dokk og reparere. Dette har vi ikke fått svar på enda, og det kan virke som om man ikke har startet behandlingen av saken, sier Mannskverk. Utenriksdepartementet (UD) svarer på sin side at de prioriterer søknader fra aktører i Øst-Finnmark i slike saker.

Folk-til-folk-arbeidet

Mannsverk mener at Norge ikke tar hensyn til det som er viktig for sitt land når det gjelder Russland-sanksjonene. Han mener at andre EU-land har hatt hensyn til dette i sine sanksjonspakker, som Norge har fulgt jevnt og trutt siden krigen brøt ut. Kimek-direktøren nevner også det verdifulle folk-til-folk-arbeidet som Kirkenes og Sør-Varanger-samfunnene har stått for – og der Kimek har spilt en viktig rolle.

Han forteller til avisa at før krigen brøt ut, var det flere sentrale politikere som kom på besøk til Kimek. Men etter at krigen var et faktum og sanksjonene ble iversksatt har de uteblitt.

Som et plaster å såret for innstrammingene i sanksjonene i fjor, bevilget Regjeringen 105 millioner til Øst-Finnmark for avhjelpe den nye situasjonen som regionen – og også Kimek – havnet i.

Mannsverk forteller at de ikke har sett noe til de pengene, og at pakkene ikke har truffet bedriftene som er rammet.

- Oss har de ikke engang snakket med, sier han.

Kimeks samfunnsoppdrag

Kimeks analyser viser at de har bidratt med 100 millioner kroiner til lokalsamfunnet ved sin drift. Nå når aktiviteten er nede på et bunnivå, uteblir dette.

Tragedie og farse: - Myndighetenes Russland-sanskjoner er en tragedie og en farse, mener direktør ved Kimek, Greger Mannsverk (innfelt). Foto: Googlemaps/privat

- Det betyr at vi frykter konkursras og rasering av tilbudet i lokalsamfunnet, sier Kimek-direktøren, som legger til at han mener det er viktig å opprettholde kontakten med det russiske folket i regionen. Mannsverk er opptatt av Kimeks samfunnsoppdrag – at de skal blir bidra i lokalsamfunnet.

- Vi må skille mellom Putin og vanlige russere, sier han, og understreker at Kimek fordømmer krigen og invasjonen på det sterkeste.

- Med det vi nå mener blir vel sett på som halvveis overløpere og en pariakaste, legger han til.

Kimek sliter nå, men for Mannsverk er det klart at bedriften skal komme seg gjennom dette.

Skal klare dette

- Vi er nødt til å klare dette, men jeg trodde at når myndighetene tok fra oss 70 prosent av omsetningen over natta, så trodde jeg at de ville hjelpe oss, avslutter han.

Kilde: Dagsavisen

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093